Popularne

19 październik 2021

Artykuł

Marketing internetowy

Marketing internetowy – co musisz wiedzieć?

Marketing internetowy – co musisz wiedzieć?

Ciężko sobie wyobrazić dziś świat bez internetu. Równie ciężko wyobrazić sobie, że przedsiębiorcy, firmy, sklepy, chcąc rozwijać swój biznes, pomijają możliwości, jakie internet oferuje. W przeważającej większości korzystają z możliwości, jakie otwiera przed nimi sieć, używając przeróżnych metod promocji i marketingu w internecie.

Czym jest marketing internetowy?

Pod tym pojęciem, zwanym także e-marketingiem, kryją się wszystkie działania marketingowe prowadzone on-line.

Celem marketingu internetowego zazwyczaj jest sprzedaż generowana bezpośrednio, ale może to być działanie zmierzające także do zwiększenia świadomości marki, podkreślenia pozycji firmy w branży, informowania o jej poza sprzedażowych zaletach (np. angażowanie się w kampanie ekologiczne, charytatywne, pomocowe).

Marketing internetowy nie jest jednolity. Działania i strategie mogą się różnić w zależności od branży, czasu istnienia promowane witryny, grupy docelowej klientów, czasu osiągnięcia spodziewanych efektów. Słownik pojęć w marketingu siłą rzeczy też jest bogaty, przybliżymy tu jedynie garść tych, z którymi najczęściej stykają się firmy zlecające działania marketingowe agencjom.

Rodzaje marketingu internetowego

Najczęściej spotykanym pojęciem jest chyba pozycjonowanie, używane czasem zamiennie ze skrótowcem SEO. Efektem pozycjonowania jest obecność naszej witryny możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania Google (lub innych wyszukiwarek). W ramach SEO prowadzone są działania pozwalające na maksymalne dopasowanie struktury i zawartości strony do wytycznych Google i jej wartości dla użytkowników. To tzw. optymalizacji i działania on-site. Działania off-site prowadzone są natomiast poza naszą witryną i często koncentrują się na  pozyskiwaniu odnośników/linków z innych stron. Jak przekonuje każdy blog marketingowy pozycjonowanie to proces długotrwały, który jednak – o ile uda się osiągnąć pozycje w pierwszej dziesiątce, góra dwudziestce – pozwala pozyskać wartościowy ruch na stronę.

Google wykorzystywane jest nie tylko do pozycjonowania, ale także min. do kampanii reklamowych Google Ads. To popularne narzędzie, gdzie modeli rozliczeń bazuje na ilości kliknięć w reklamę – Pay Per Click, PPC. Reklamy wyświetlają się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i sieci reklamowej. Kolejną z powszechnie wykorzystywanych metod marketingu internetowego są Mapy Google, skuteczne zwłaszcza w wyszukiwaniu lokalnym, np. pobliskiej restauracji, firmy usługowej sklepu stacjonarnego.

Innym ważnym obszarem sieci, na którym prowadzone są działania marketingowe, są media społecznościowe. Istnieje wiele platform, chociaż do czołówki zgarniającej największą liczbę użytkowników można zaliczyć ledwie kilka. Różnych, w zależności od rynku docelowego. Nie każda branża jest w stanie wykorzystać potencjał TikToka, nie każda firma zdecyduje się na korzystanie z LinkedIn Ads. Na szczęście serwisy społecznościowe umożliwiają możliwość rozbudowanego profilowania klientów i kierowania (targetowania) reklam właśnie do nich. Wiek, zainteresowania, płeć, lokalizacja – to standardowe zmienne, które bierze się pod uwagę konstruując przekaz reklamowy. Swój – w ramach prowadzenia własnej strony w mediach społecznościowych – lub osoby polecającej, czyli influencera. To już nie tylko zajęcie, to może być wręcz zawód, a najbardziej wpływowi influencerzy mają skuteczność większą, niż reklama TV w prime-time w czasach świetności tego medium.

To tylko najbardziej popularne pojęcia ze świata marketingu internetowego. Stosowane są w strategiach marketingowych w różnym nasileniu i proporcjach, w zależności od charakteru działalności, oczekiwanych korzyści, budżetu, klienta końcowego.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *