Ciężko sobie wyobrazić dziś świat bez internetu. Równie ciężko wyobrazić sobie, że przedsiębiorcy, firmy, sklepy, chcąc rozwijać swój biznes, pomijają możliwości, jakie internet oferuje. W przeważającej większości korzystają z możliwości, jakie otwiera przed nimi sieć, używając przeróżnych metod promocji i marketingu w internecie.
Czym jest marketing internetowy?
Pod tym pojęciem, zwanym także e-marketingiem, kryją się wszystkie działania marketingowe prowadzone on-line.
Celem marketingu internetowego zazwyczaj jest sprzedaż generowana bezpośrednio, ale może to być działanie zmierzające także do zwiększenia świadomości marki, podkreślenia pozycji firmy w branży, informowania o jej poza sprzedażowych zaletach (np. angażowanie się w kampanie ekologiczne, charytatywne, pomocowe).
Marketing internetowy nie jest jednolity. Działania i strategie mogą się różnić w zależności od branży, czasu istnienia promowane witryny, grupy docelowej klientów, czasu osiągnięcia spodziewanych efektów. Słownik pojęć w marketingu siłą rzeczy też jest bogaty, przybliżymy tu jedynie garść tych, z którymi najczęściej stykają się firmy zlecające działania marketingowe agencjom.
Rodzaje marketingu internetowego
Najczęściej spotykanym pojęciem jest chyba pozycjonowanie, używane czasem zamiennie ze skrótowcem SEO. Efektem pozycjonowania jest obecność naszej witryny możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania Google (lub innych wyszukiwarek). W ramach SEO prowadzone są działania pozwalające na maksymalne dopasowanie struktury i zawartości strony do wytycznych Google i jej wartości dla użytkowników. To tzw. optymalizacji i działania on-site. Działania off-site prowadzone są natomiast poza naszą witryną i często koncentrują się na pozyskiwaniu odnośników/linków z innych stron. Jak przekonuje każdy blog marketingowy pozycjonowanie to proces długotrwały, który jednak – o ile uda się osiągnąć pozycje w pierwszej dziesiątce, góra dwudziestce – pozwala pozyskać wartościowy ruch na stronę.
Google wykorzystywane jest nie tylko do pozycjonowania, ale także min. do kampanii reklamowych Google Ads. To popularne narzędzie, gdzie modeli rozliczeń bazuje na ilości kliknięć w reklamę – Pay Per Click, PPC. Reklamy wyświetlają się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i sieci reklamowej. Kolejną z powszechnie wykorzystywanych metod marketingu internetowego są Mapy Google, skuteczne zwłaszcza w wyszukiwaniu lokalnym, np. pobliskiej restauracji, firmy usługowej sklepu stacjonarnego.
Innym ważnym obszarem sieci, na którym prowadzone są działania marketingowe, są media społecznościowe. Istnieje wiele platform, chociaż do czołówki zgarniającej największą liczbę użytkowników można zaliczyć ledwie kilka. Różnych, w zależności od rynku docelowego. Nie każda branża jest w stanie wykorzystać potencjał TikToka, nie każda firma zdecyduje się na korzystanie z LinkedIn Ads. Na szczęście serwisy społecznościowe umożliwiają możliwość rozbudowanego profilowania klientów i kierowania (targetowania) reklam właśnie do nich. Wiek, zainteresowania, płeć, lokalizacja – to standardowe zmienne, które bierze się pod uwagę konstruując przekaz reklamowy. Swój – w ramach prowadzenia własnej strony w mediach społecznościowych – lub osoby polecającej, czyli influencera. To już nie tylko zajęcie, to może być wręcz zawód, a najbardziej wpływowi influencerzy mają skuteczność większą, niż reklama TV w prime-time w czasach świetności tego medium.
To tylko najbardziej popularne pojęcia ze świata marketingu internetowego. Stosowane są w strategiach marketingowych w różnym nasileniu i proporcjach, w zależności od charakteru działalności, oczekiwanych korzyści, budżetu, klienta końcowego.
Podobne artykuły
Today's pick
DevOps Engineer: Kluczowa rola w przyspieszaniu dostarczania rozwiązań IT
W świecie IT DevOps Engineer jest uważany za prawdziwego renesansowego człowieka. Ten specjalista musi posiadać solidne zaplecze technologiczne, znać języki…
Jak zarządzać projektami IT? Wybrane metodyki
Zarządzanie projektami IT obejmuje szereg działań mających na celu skuteczne planowanie, organizowanie i kontrolowanie projektów w branży informatycznej. Istnieje wiele…
Bill Gates – czym zajmuje się teraz legenda branży IT?
Bill Gates, jeden z najsłynniejszych ludzi naszych czasów. Geniusz komputerowy, milioner, osobowość, filantrop. Dla wielu osób rewolucja informatyczna ma dwóch…
Co to jest software house?
Jeśli poszukujemy specjalisty, który stworzy dla nas zaawansowany system, bądź aplikację mobilną, to powinniśmy zgłosić się do software house’u. W…
Dlaczego wybieranie przez największe firmy systemów CMMS jest dowodem na ich skuteczność i użyteczność?
Każda firma zorientowana na rozwój i utrzymanie swojej przewagi konkurencyjnej na rynku musi prędzej czy później skorzystać z nowoczesnego wsparcia…
Gdzie najtańszy abonament bez telefonu?
Korzystanie z usług telefonicznych w ramach abonamentu jest nie tylko wygodne, ale również opłacalne. Na co zatem zwrócić uwagę przy…
Mobilne kasy fiskalne – kiedy warto zainwestować w taki sprzęt?
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż towarów bądź usług osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i osiąga z realizacji takiego biznesu obroty…
Kiedy dojdzie mój przelew? Sesje przychodzące w polskich bankach
Wykonanie przelewu nie oznacza jego natychmiastowego dotarcia do odbiorcy. Sprawdź, jak długo trzeba oczekiwać na realizację przelewu. Spis treściSesje rozrachunkowe…
Czym jest wash trading na giełdach kryptowalutowych i jak go rozpoznać?
Kryptowaluty dostępne są dla użytkowników stosunkowo krótki czas, a zasady ich obrotu często nie są wystarczająco uregulowane. Właśnie przez to…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…