Ciężko sobie wyobrazić dziś świat bez internetu. Równie ciężko wyobrazić sobie, że przedsiębiorcy, firmy, sklepy, chcąc rozwijać swój biznes, pomijają możliwości, jakie internet oferuje. W przeważającej większości korzystają z możliwości, jakie otwiera przed nimi sieć, używając przeróżnych metod promocji i marketingu w internecie.
Czym jest marketing internetowy?
Pod tym pojęciem, zwanym także e-marketingiem, kryją się wszystkie działania marketingowe prowadzone on-line.
Celem marketingu internetowego zazwyczaj jest sprzedaż generowana bezpośrednio, ale może to być działanie zmierzające także do zwiększenia świadomości marki, podkreślenia pozycji firmy w branży, informowania o jej poza sprzedażowych zaletach (np. angażowanie się w kampanie ekologiczne, charytatywne, pomocowe).
Marketing internetowy nie jest jednolity. Działania i strategie mogą się różnić w zależności od branży, czasu istnienia promowane witryny, grupy docelowej klientów, czasu osiągnięcia spodziewanych efektów. Słownik pojęć w marketingu siłą rzeczy też jest bogaty, przybliżymy tu jedynie garść tych, z którymi najczęściej stykają się firmy zlecające działania marketingowe agencjom.
Rodzaje marketingu internetowego
Najczęściej spotykanym pojęciem jest chyba pozycjonowanie, używane czasem zamiennie ze skrótowcem SEO. Efektem pozycjonowania jest obecność naszej witryny możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania Google (lub innych wyszukiwarek). W ramach SEO prowadzone są działania pozwalające na maksymalne dopasowanie struktury i zawartości strony do wytycznych Google i jej wartości dla użytkowników. To tzw. optymalizacji i działania on-site. Działania off-site prowadzone są natomiast poza naszą witryną i często koncentrują się na pozyskiwaniu odnośników/linków z innych stron. Jak przekonuje każdy blog marketingowy pozycjonowanie to proces długotrwały, który jednak – o ile uda się osiągnąć pozycje w pierwszej dziesiątce, góra dwudziestce – pozwala pozyskać wartościowy ruch na stronę.
Google wykorzystywane jest nie tylko do pozycjonowania, ale także min. do kampanii reklamowych Google Ads. To popularne narzędzie, gdzie modeli rozliczeń bazuje na ilości kliknięć w reklamę – Pay Per Click, PPC. Reklamy wyświetlają się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i sieci reklamowej. Kolejną z powszechnie wykorzystywanych metod marketingu internetowego są Mapy Google, skuteczne zwłaszcza w wyszukiwaniu lokalnym, np. pobliskiej restauracji, firmy usługowej sklepu stacjonarnego.
Innym ważnym obszarem sieci, na którym prowadzone są działania marketingowe, są media społecznościowe. Istnieje wiele platform, chociaż do czołówki zgarniającej największą liczbę użytkowników można zaliczyć ledwie kilka. Różnych, w zależności od rynku docelowego. Nie każda branża jest w stanie wykorzystać potencjał TikToka, nie każda firma zdecyduje się na korzystanie z LinkedIn Ads. Na szczęście serwisy społecznościowe umożliwiają możliwość rozbudowanego profilowania klientów i kierowania (targetowania) reklam właśnie do nich. Wiek, zainteresowania, płeć, lokalizacja – to standardowe zmienne, które bierze się pod uwagę konstruując przekaz reklamowy. Swój – w ramach prowadzenia własnej strony w mediach społecznościowych – lub osoby polecającej, czyli influencera. To już nie tylko zajęcie, to może być wręcz zawód, a najbardziej wpływowi influencerzy mają skuteczność większą, niż reklama TV w prime-time w czasach świetności tego medium.
To tylko najbardziej popularne pojęcia ze świata marketingu internetowego. Stosowane są w strategiach marketingowych w różnym nasileniu i proporcjach, w zależności od charakteru działalności, oczekiwanych korzyści, budżetu, klienta końcowego.
Podobne artykuły
Today's pick
Biuro coworkingowe – jak szukać odpowiedniego?
Wynajem określonej przestrzeni służącej do pracy od kilku lat cieszy się ciągle rosnącą popularnością. Możliwość wykonywania obowiązków służbowych w obecności…
Najważniejsze zalety outsourcingu informatycznego
O usługach informatycznych mówi się w dwóch kontekstach: mając na myśli albo bieżące utrzymanie sprawności oprogramowania, sieci i sprzętu, albo…
Dostawa wody do biura – bezpłatnie na terenie Polski
Woda mineralna jest bardzo korzystna dla zdrowia. Wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Minerały, które znajdują się w wodzie dodają energii…
Jak archiwizacja dokumentów może pomóc Twojej firmie
Wiele firm archiwizację akt traktuje bardzo po macoszemu i wykonuje ją mocno niedbale. Prawda jest jednak taka, że dobra archiwizacja…
Ścieżka zakupowa klienta w kampanii SMS — jak wygląda?
Klienci są dzisiaj bardzo wymagający. Oprócz produktów dopasowanych do ich potrzeb oczekują oni pozytywnych doświadczeń z marką w całym procesie…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…
Wystawianie faktur z magazynem
Wystawienie faktury to obowiązek przedsiębiorcy. Jeśli jednak nie do końca znasz się na księgowości lub chcesz ułatwić pracę sobie i…
Jakie problemy rozwiązuje faktoring?
Jeszcze kilkanaście lat temu z faktoringu korzystały wyłącznie duże podmioty gospodarcze. Dziś to rozwiązanie jest dostępne również dla małych firm…
Skuteczne finansowanie startupu technologicznego – warto trzymać rękę na pulsie
Każdy, kto stawia pierwsze kroki w biznesie, wie jak ważną sprawą jest utrzymanie płynności finansowej. Od tego będzie zależeć wizerunek…
Waloryzacja umów wykonawczych. Poznaj przyczyny i możliwe rozwiązania
Ostatnie lata pokazały nam, że rynek surowców i usług to w praktyce żywy organizm. Niepokoje na rynkach światowych wywołały istny…