Skuteczność działań marketingowych w każdym biznesie jest priorytetowa, gdyż poprzez dobrze wypracowane strategie przyczynia się do zwiększenia zysków ze sprzedaży produktów czy usług danej firmy. Telemarketing jest jednym z elementów takich działań – to narzędzie marketingu bezpośredniego obok marketingu internetowego, sprzedaży wysyłkowej oraz sprzedaży bezpośredniej ( face-to-face). Działania telemarketingowe są ukierunkowane na wykorzystywanie komunikacji telefonicznej w kontaktach z potencjalnymi i aktualnymi klientami. Czym jest, jakie funkcje i zadania spełnia telemarketing, w jaki sposób najlepiej trafić do klientów i jak pozyskiwać nowych – o tym przeczytasz poniżej!
Spis treści
Usługi telemarketingowe – czym są?
Usługi telemarketingowe zaliczane są do branży ICT (z ang. information and communication technologies), które definiowane są jako ogół działań wykorzystujących połączenia telefoniczne do aktywnego pozyskiwania leadów sprzedażowych.
To nic innego jak usługi oparte na technologiach przetwarzania, gromadzenia i przesyłania informacji przez telemarketera, czyli osobę, która poprzez kontakt z klientem zachęca do zakupu produktu lub usługi przy użyciu telefonu jako głównego medium.
Często tego typu usługi określane są zamiennie jako usługi call center (z języka angielskiego w dosłownym tłumaczeniu oznacza centrum telefoniczne) i można uznać, że taki call center służy utrzymywaniu telefonicznych kontaktów z klientami.
Usługi call center – czemu służą
Usługi call center są nieocenione jeśli chodzi o szybkie i łatwe dotarcie do wielu osób w celu sprzedaży towarów i usług.
Zadaniem sprawnie działającego telemarketingu jest m.in:
- generowanie leadów sprzedażowych,
- pozyskanie klienta,
- wsparcie sprzedaży w firmie,
- bliski i bezpośredni kontakt z klientem,
- utrzymanie współpracy z klientami,
- zacieśnienie więzi z klientami,
- sprzedaż produktów i usług z oferty firmy,
- przeprowadzanie ankiet,
- przekazywanie informacji o promocji towarów.
Nowoczesny telemarketing
Nowoczesny telemarketing realizowany jest przez firmy zewnętrzne na zasadzie outsourcingu.
Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od trzech słów: outside-resource-using. W praktyce jest to przejęcie części obowiązków danej jednostki przez wyspecjalizowaną firmę w zakresie określonym umową.
Prócz zadań, o których wspomnieliśmy powyżej, contact center outsourcing spełnia jeszcze szereg innych, takich jak:
- udzielanie informacji,
- przyjmowanie zamówień lub reklamacji,
- umawianie spotkań biznesowych,
- badanie rynku i potrzeb klienta,
- zaopatrzenie dla firm,
- działania finansowe, księgowe i usługi prawne,
- zarządzanie kadrami,
- organizowanie szkoleń.
Firmy outsourcingowe posiadają świetne zaplecze w postaci swojej bazy danych klientów, oraz wyszkolonych konsultantów, których charakteryzuje profesjonalne podejście do potrzeb aktualnych odbiorców jak i potencjalnych klientów, znajomość zasad obsługi klienta, wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom, umiejętność prowadzenia rozmów oraz doświadczenie w obsłudze klienta poparte wyspecjalizowanymi szkoleniami.
Usługi telemarketingowe – jak skutecznie pozyskać klienta
Konsultanci pracujący w firmach telemarketingowych to specjaliści w komunikacji interpersonalnej o wysokich zdolnościach komunikacyjnych, łatwości nawiązywania kontaktu z innymi podczas rozmowy telefonicznej.
Dobry telemarketer potrafi nawiązywać kontakty biznesowe z potencjalnymi klientami i przekształcać ich w stałych klientów i odbiorców – jednym słowem dobry telemarketer to klucz do sukcesu.
By sprzedaż poprzez call center była skuteczna, konsultant powinien:
- zapoznać się z profilem firmy czy osoby, z którą ma być przeprowadzona rozmowa na podstawie baz danych, informacji w social media, itp.
- zaznajomić się z preferencjami klienta, jego zainteresowaniami i priorytetami,
- rozpoznać potrzeby i wyjść naprzeciw oczekiwaniom, jakie posiadają lub mogą posiadać potencjalni klienci,
- potrafić przekazać rzetelne i prawdziwe informacje o produkcie, który ma do zaoferowania telemarketer,
- posiadać umiejętności prowadzenia trudnych rozmów, gdyż klienci nie zawsze chcą taką rozmowę prowadzić. Zdarza się, że rozmowy bywają stresujące i nie zawsze przyjemne,
- prowadzić rozmowy na wysokim poziomie poparte umiejętnościami i wiedzą psychologiczną dotyczącą relacji międzyludzkich.
Telemarketing – czy warto
Obsługa klienta poprzez call center to niełatwe zadanie, ale przynosi bardzo dobre efekty w postaci szybkiego generowania leadów sprzedażowych.
To doskonały sposób na bezpośredni kontakt z klientami i odbiorcami usług lub produktów, który wspiera długotrwałą współpracą biznesową.
Profesjonalnie prowadzony telemarketing i obsługa klienta to sposób na efektywną sprzedaż, wzmocnienie dobrego wizerunku i rozpoznawalności firmy i budowanie stabilności marki.
Podsumowanie
Usługi telemarketingowe służą rozwojowi firmy oraz zapewniają ciągłość sprzedaży wraz z innymi narzędziami marketingowymi, wspierając je w generowaniu leadów sprzedażowych i doskonale się razem dopełniając.
Kontakt z odbiorcami przez telefon, czyli call contact center w firmie to doskonały sposób na promocję firmy oraz zacieśnienie bliskich relacji biznesowych z klientami.
To też wygoda dla kontrahentów, gdyż bez wychodzenia z domu i konieczności odwiedzania punktów sprzedaży, są w stanie zakupić dany produkt czy usługę, a także uzyskać wszelkie informacje na ten temat.
Dla firmy jest to możliwość badania rynku, ograniczenie kosztów dla przedsiębiorstwa w postaci utrzymania stacjonarnego biura obsługi klienta i zatrudniania dodatkowych pracowników do jego prowadzenia.
Telemarketing to bardzo skuteczne narzędzie, które pozwala na dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych odbiorców, utrzymanie stałych kontaktów z klientów i nawiązanie z nimi bliskiej relacji biznesowej, więc warto wprowadzić ten sposób kontaktu z nimi w każdej firmie, gdyż jego działanie jest niezwykle skuteczne.
Podobne artykuły
Today's pick
W jaki sposób można wykorzystać litery przestrzenne?
Czy wiesz, że szacuje się, że przeciętny Polak widzi około 5000 reklam każdego dnia? Chociaż ludzie nauczyli się odfiltrowywać wiele…
Czy cena wirtualnego biura w Warszawie obejmuje pełną obsługę korespondencji? Sprawdzamy!
Na cenę wynajmu wirtualnego biura mają wpływ różne czynniki. Jednym z najważniejszych jest zakres usług dodatkowych. Bo wirtualne biuro to…
Informatyczne wspomaganie procesów produkcyjnych – jakie korzyści daje przedsiębiorcom?
Nieustanny postęp technologiczny jest dostrzegalny nie tylko w sferze prywatnej. Fakt posiadania coraz szybszych i wydajniejszych urządzeń do pracy, nauki…
Jak skutecznie zarządzać relacjami z klientem dzięki systemowi CRM GoNet?
Każda firma potrzebuje klientów, ponieważ to właśnie oni decydują o rentowności przedsiębiorstwa. Świadomość regularnego zysku pozwala planować kolejne działania biznesowe….
Leasingowanie samochodu – korzyści i możliwości
Marzysz o nowym samochodzie marki SEAT lub CUPRA, ale nie jesteś pewien, jak go sfinansować? Leasingowanie samochodu to elastyczne rozwiązanie,…
Co wpływa na kurs złota
Czy zastanawiałeś się kiedyś od czego zależy cena złota? Czy złoto jest zabezpieczeniem przed inflacją? Jakie są zależności między wysokością…
Gdzie najtańszy abonament bez telefonu?
Korzystanie z usług telefonicznych w ramach abonamentu jest nie tylko wygodne, ale również opłacalne. Na co zatem zwrócić uwagę przy…
Mobilne kasy fiskalne – kiedy warto zainwestować w taki sprzęt?
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż towarów bądź usług osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i osiąga z realizacji takiego biznesu obroty…
Kiedy dojdzie mój przelew? Sesje przychodzące w polskich bankach
Wykonanie przelewu nie oznacza jego natychmiastowego dotarcia do odbiorcy. Sprawdź, jak długo trzeba oczekiwać na realizację przelewu. Spis treściSesje rozrachunkowe…
Czym jest wash trading na giełdach kryptowalutowych i jak go rozpoznać?
Kryptowaluty dostępne są dla użytkowników stosunkowo krótki czas, a zasady ich obrotu często nie są wystarczająco uregulowane. Właśnie przez to…