Popularne

Artykuł

Marketing internetowy

Zastosowanie chatbotów w procesach marketingowych

Zastosowanie chatbotów w procesach marketingowych

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą stać się użytecznym narzędziem biznesowym. Chatbot jest aplikacją opracowaną na podstawie AI, która pozwala na udzielanie automatycznych odpowiedzi na zapytania w czasie rzeczywistym. Dzięki nim wiadomość zwrotna wysyłana jest niemal natychmiast, co pozwala zatrzymać potencjalnego klienta na dłużej. Pomaga również w kompleksowym prezentowaniu oferty, na podstawie danych zawartych w bazie. Jak wdrożyć chatboty w działaniach marketingowych?

Czym są chatboty i jaką funkcję mogą pełnić w marketingu?

Chatboty mają szerokie zastosowanie w przedsiębiorstwach handlowo-usługowych. Coraz częściej wykorzystuje się je przy koordynowaniu kampanii marketingowych. Głównym kierunkiem, który obrały polskie firmy, jest wdrażanie oprogramowania do komunikatorów społecznościowych, w tym Messenger, Skype czy Discord. Z uwagi na dominującą pozycję Facebooka, jest on zdecydowanie najczęściej wybierany, gdyż powala trafić do szerszej grupy odbiorców. W przypadku klienta specyficznego warto zdecydować się na mniej popularne kanały. Platformę Discord mogą rozważyć przykładowo start-upy z sektora gamingowego, a Skype’a – te z branży telekomunikacyjnej.

Sztuczna inteligencja a optymalizacja procesów biznesowych

W marketingu narzędzia te wykorzystywane są do:

  • Personalizacji ofert. Na podstawie zgromadzonych danych chatbot jest w stanie zaproponować klientowi rozwiązanie, które będzie lepiej pokrywać się z jego oczekiwaniami.
  • Generowania leadów, a więc identyfikacja klientów oraz ocena ich gotowości do dokonania zakupu. Pozyskiwanie danych kontaktowych jest pierwszym krokiem do uzyskania przewagi konkurencyjnej w przypadku działalności skupionej w sieci.
  • Budowania lojalności odbiorców. Zastosowanie rozwiązań opartych na AI pozwala na lepszą interakcję z potencjalnym klientem. Przede wszystkim osoba odwiedzająca witrynę jest natychmiast witana, a następnie otrzymuje informacje o dostępnych usługach. To sprawia, że zatrzymuje się dłużej na stronie, zwiększając prawdopodobieństwo dokonania zakupów. Ponadto chatboty mogą dostarczać ogólnych informacji na temat branży, co pozytywnie wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa w sieci.
  • Prowadzenia kampanii. Nowoczesne chatboty są w stanie pomóc w prowadzeniu kampanii marketingowych w ramach przedsiębiorstwa. Ich efektywność jest wyższa niż w przypadku fizycznych pracowników, gdyż oprogramowanie ogranicza ryzyko wystąpienia błędu. Dzięki temu wykonywane zadania są ustandaryzowane, co pozytywnie wpływa na relacje z klientami.

Wirtualny asystent znacząco ogranicza koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Pozwala na wyspecjalizowanie pracowników, którzy zajmują się wyłącznie najważniejszymi czynnościami. Powtarzalne i rutynowe zadania są natomiast przejmowane przez oprogramowanie AI. Już popularny ChatGPT pokazał, jak istotne dla użytkowników internetu może być wykorzystanie sztucznej inteligencji na co dzień.

Elastyczność przy wdrożeniu – możliwość dopasowania narzędzia do specyfiki danej firmy

Jedną z największych zalet chatbotów jest możliwość dostosowania ich do szczególnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. Możliwości zaprogramowania jest wiele. Mówi się, że każda branża wiążę się z inną specyfiką i trafia do innej grupy docelowej. Sporo w tym prawdy, dlatego, aby sprostać oczekiwaniom klientów, należy to uwzględnić. Dobór segmentu pozwoli na zaprogramowanie lepszego narzędzia, które w sposób precyzyjny odpowie na potrzeby grupy docelowej. Jeszcze przed samym wdrożeniem należy odpowiedzieć na pytania, jakie funkcje ma pełnić chatbot oraz jak wygląda profil przeciętnego klienta.

Chatboty są już nie tylko nowością na rynku i innowacją wdrażaną przez nowoczesne firmy. Narzędzie to staje się niezbędne przy zwiększaniu skali działalności, gdyż pozwala na szybszą obsługę klientów. Odgrywa również istotną rolę w standaryzacji usług. Polska firma InteliWISE zajmuje się tworzeniem narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, które pozwalają optymalizować istotne procesy biznesowe.

Artykuł partnera.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *