Każdy, kto miał do czynienia z projektowaniem graficznym, prawdopodobnie zetknął się z pojęciem Pantone. Najogólniej mówiąc, to specjalny system identyfikacji kolorów, opracowany przez amerykańską przedsiębiorstwo poligraficzne. Skala Pantone składa się z ponad tysiąca kolorów, które zachwycają niepowtarzalnym wyglądem. Najczęściej korzysta się z niej drukując wizytówki, bądź ulotki firmowe. Czym dokładnie jest paleta barw Pantone? Dla kogo jest przeznaczona? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w poniższym poradniku!
Spis treści
Czym jest paleta barw Pantone?
Paleta barw Pantone to międzynarodowy system kolorystyczny, wykorzystywany głównie do druku. Opisuje aż 1761 barw podstawowych. Odznaczają się niesamowitą wyrazistością oraz intensywnością. Dzięki wzornikowi Pantone można uzyskać naprawdę szeroką gamę odcieni, co umożliwia zrealizowanie niemal każdego projektu. Dodatkowo należy wspomnieć o istnieniu palety Pantone Plus, w skład której wchodzi aż 2 tysiące kolorów, w tym kolory pastelowe, metaliczne i neonowe. Odwzorowanie barw Pantone w skalach RGB czy CMYK jest w większości przypadków niemożliwe.
Barwy wchodzące w skład Pantone oznaczone są specjalnymi numerami, które ułatwiają ich identyfikację. Zawierają także wyróżniki, opisujące ich dodatkowe cechy, jak np. błysk czy fluorescencja. Decydując się na kolorystykę Pantone możemy mieć pewność, że kolory będą wyglądać identycznie, jak te, które widzimy na ekranie monitora. Drukowanie w skali Pantone nie należy do najtańszych, jednak warto w nie zainwestować, by cieszyć się profesjonalnymi materiałami reklamowymi.
Kiedy i po co stosuje się kolory Pantone?
Paleta Pantone przeznaczona jest w głównej mierze dla przedsiębiorców, którzy pragną w jak najlepszy sposób zareklamować swoją firmę. Drukowanie tą metodą pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Wyraziste logo na wizytówkach czy ulotkach niewątpliwie wpływa na atrakcyjność marki. Skala kolorów Pantone umożliwia również drukowanie wysokiej jakości etykiet, plakatów, dyplomów i certyfikatów. Warto zdecydować się na taką usługę, szczególnie kiedy chcemy uzyskać złoty lub srebrny kolor na wydruku. Paleta Pantone doskonale odzwierciedla kolory użyte w projekcie. Jest to bardzo ważne w działaniach marketingowych, ponieważ wpływa na rozpoznawalność firmy.
Pantone pozwala na uzyskanie niemal każdej barwy. Najczęściej jednak wykorzystuje się ją przy realizacjach, które zawierają stosunkowo mało kolorów, np. dwa lub trzy. Należy dodać, że skalę kolorów Pantone można bez problemu łączyć ze skalą CMYK, co daje o wiele większe możliwości realizacyjne.
Paleta barw Pantone – zalety
Zastosowanie palety barw Pantone niesie za sobą ogrom korzyści. Jedną z najważniejszych jest to, że niezależnie od drukarni możemy cieszyć się idealnie odwzorowanym wydrukiem. Skala kolorów Pantone umożliwia także osiągnięcie dość unikatowych kolorów, jak na przykład srebrny czy złoty. Zapewnia także idealne spasowanie form drukarskich. Wszystkie odcienie są nakładane idealnie równo. Nawet po dokładnym wpatrzeniu nie da się zauważyć minimalnego przesunięcia, które powstaje na skutek mieszania kolorów i jest bardzo charakterystyczne dla wydruków w skali CMYK. Kolory Pantone często wykorzystywane są podczas projektowania materiałów korporacyjnych. Dzięki temu logo firmy wygląda identycznie na wszystkich projektach.
Odbiór kolorów w skali Pantone może się odrobinę różnić w zależności od podłoża. Nieco inaczej będą one wyglądać na papierze powlekanym i niepowlekanym. Niemniej jednak w obu przypadkach prezentują się bardzo efektownie.
CMYK, RGB a Pantone
Wyróżniamy trzy podstawowe skale kolorów CMYK, RGB oraz Pantone. Z paletą barw CMYK najczęściej spotykamy się w drukarniach. Opisuje ona cztery główne kolory – cyjan (jasnoniebieski), magenta (różowy), yellow (żółty) i black (czarny). Dzięki połączeniu kilku z nich w odpowiednich proporcjach otrzymujemy inne odcienie. Na przykład, mieszając żółty i magentę uzyskamy kolor czerwony. Z kolei kolor zielony powstaje poprzez połączenie żółtego i cyjanu. Zestawiając ze sobą wszystkie kolory CMYK otrzymujemy czarny. Nie jest to jednak głęboka czerń, a bardziej ciemny brąz.
Paleta barw RGB główne zastosowanie znajduje w technologii cyfrowej. Służy do odczytywania i analizowania obrazu na urządzeniach elektronicznych. Nazwa RGB wzięła się od pierwszych liter angielskich nazw kolorów – red (czerwony), green (zielony) oraz blue (niebieski). Mieszając ze sobą poszczególne barwy możemy uzyskać wiele innych kolorów. Na przykład, po połączeniu zielonego z czerwonym otrzymujemy zielony. Trzeba jednak mieć na uwadze, że projekty wydrukowane w skali RGB będą się mocno różnić od tych, które widzimy na monitorze.
Skala Pantone opisuje tylko i wyłącznie kolory jednolite. Oznacza to, że żaden z nich nie powstał w wyniku mieszania farb. Wzornik Pantone daje niemal nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o wybór kolorów. Gwarantuje idealne odwzorowanie barw na różnych podłożach, co jest ciężkie do uzyskania w skali CMYK, a tym bardziej RGB.
Podsumowanie
Skala Pantone to międzynarodowy wzornik kolorów, wykorzystywany w projektowaniu graficznym oraz druku. Opisuje ponad tysiąc barw, które zachwycają wyrazistością i wysoką jakością. Natomiast biblioteki Pantone plus opisują modne, sprawdzone na rynku kolory. Wśród nich znajdują się odcienie pastelowe, neonowe, jak również metaliczne. Dzięki nim możliwe jest stworzenie unikatowych realizacji. Z wzornika Pantone najchętniej korzystają głównie właściciele mniejszych lub większych przedsiębiorstw. Używa się go nade wszystko do projektowania logo swojej firmy. Przy pomocy skali Pantone drukuje się wszelkiego rodzaju wizytówki, ulotki, etykiety, dyplomy i certyfikaty. Niezależnie od drukarki, jakiej zlecimy drukowanie w skali Pantone, grafiki zawsze będą wyglądać tak samo, jak na ekranie monitora.
Podobne artykuły
Today's pick
Najlepsze technologie do tworzenia aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne stanowią kluczowy element strategii biznesowych. Ich rozwój umożliwia firmom nie tylko dotarcie do klientów na całym świecie, ale…
Plecak Natec Kudu – towarzysz w miejskich i biznesowych wyzwaniach
Natec Kudu to plecak, który łączy elegancję z funkcjonalnością, stając się idealnym rozwiązaniem dla osób aktywnych zawodowo. Jego klasyczny, biznesowy…
Wysyłki za granice – poradnik krok po kroku
Wysyłki za granice wymaga sprawdzenia kilku ważnych kwestii. Spis treściWysyłki za granicę – dostępne kierunkiPrzesyłki międzynarodowe – kurierzyKurier za granicę…
Automatyzacja odpowiedzi na pytania klientów w sklepie internetowym
Automatyzacja odpowiedzi na pytania klientów w sklepie internetowym jest kluczowym elementem skutecznego zarządzania obsługą każdego klienta. Istnieje wiele rozwiązań, które…
Jak automatyzacja procesów biznesowych zapewnia lepszą pozycję na rynku?
Automatyzacja procesów biznesowych to jeden z kamieni milowych w zakresie usprawniania działalności każdego przedsiębiorstwa, które przynajmniej w małym stopniu bazują…
Jak skutecznie odzyskać VAT z zagranicy? Sprawdź, czy to się opłaca!
Odzyskiwanie VAT z zagranicy może wydawać się skomplikowane, ale z odpowiednią wiedzą można znacznie ułatwić ten proces. Wiele firm i…
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość technologii i biznesu
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość to temat, który zyskuje na znaczeniu w dzisiejszym świecie technologii i biznesu. Wprowadzenie…
Blockchain poza kryptowalutami – gdzie jest stosowany?
Choć technologia blockchain jest najbardziej znana ze swojego związku z kryptowalutami, takimi jak Bitcoin, jej potencjał wykracza znacznie poza ten…
Technologia i zakłady bukmacherskie – być albo nie być dla polskich bukmacherów?
Dane przedstawiane przez Ministerstwo Finansów ukazują znaczny wzrost popularności rynku zakładów bukmacherskich w Polsce. Konkurencja stale rośnie, a bukmacherzy prześcigają…
Na czym polega wynajem długoterminowy auta?
Wynajem długoterminowy samochodu stał się coraz popularniejszym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie komfort, bezpieczeństwo i pełną kontrolę nad kosztami…