Posiadanie restauracji brzmi jak lukratywny pomysł. Dlaczego miałoby tak nie być? Każdy musi jeść, a wiele osób nie podziela entuzjazmu związanego z gotowaniem. Do tego dochodzi jeszcze atmosfera, którą właściciel tworzy dla swoich gości.
W rzeczywistości około 80% restauracji zamyka się w ciągu pierwszych pięciu lat działalności. Najczęstsze przyczyny to zła lokalizacja, niewystarczające środki finansowe, brak organizacji i doświadczenia. Co można zrobić, aby odnieść sukces w branży gastronomicznej?
Spis treści
Zadania właściciela restauracji
Wiele osób myli prowadzenie restauracji z prowadzeniem działalności gospodarczej. Czy zamierzasz sprzedawać jedzenie i napoje? A może planujesz stworzyć miejsce do rozrywki? Niewielka zmiana wizji powoduje znaczącą różnicę w wymaganiach, jakie powinni stawiać sobie dobrzy właściciele restauracji.
Klienci oczekują najlepszej obsługi, a Twoim obowiązkiem jest stworzenie zgranego zespołu. Musisz zadbać o zdrową komunikację między pracownikami, zachowując przejrzystość w zakresie celów i strategii biznesowej.
Należy również regularnie badać rynek w poszukiwaniu nowych pomysłów na najnowsze trendy, które można wprowadzić do działalności.
W biznesie restauracyjnym liczą się ludzie, czyli wszyscy ci, którzy otrzymują usługi i ci, którzy je dają. Właściciel restauracji musi posiadać umiejętności pozwalające mu skutecznie kierować zespołem pracowników.
Doświadczenie w gastronomii
Najlepszym sposobem na przygotowanie się do założenia własnej restauracji jest praca w lokalach gastronomicznych. Książki i kursy są świetne, ale jeszcze lepiej jest mieć praktyczne doświadczenie. Jednym z najlepszych sposobów na jego zdobycie jest praca na różnych stanowiskach w branży. Właściciel, który posiada odpowiednią wiedzę będzie mógł w każdej chwili wkroczyć do akcji i rozwiązać każdy problem.
Poza wiedzą techniczną należy być na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się w restauracji. Trzeba motywować swój zespół, płynnie wypowiadać się na temat strategii, być dobrym trenerem i posiadać autorytet połączony z dyplomatycznym taktem.
Poznanie rynku
Badanie rynku jest pierwszym krokiem do napisania biznesplanu. Należy skupić się na lokalnych danych demograficznych i rozpocząć testowanie swoich pomysłów. W analizie demograficznej chcemy dowiedzieć się więcej o ludziach mieszkających w pobliżu naszej restauracji. Na podstawie tych danych można oszacować, jakie taktyki najlepiej przemówią do potencjalnych klientów.
Profil restauracji
Każdy rodzaj restauracji został zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu zróżnicowanych potrzeb wielu typów gości. Najczęściej o stylu obsługi i kuchni decyduje okolica, w której znajduje się restauracja.
Niemniej jednak to Ty, jako właściciel restauracji, decydujesz o tym, co będzie serwowane w lokalu. Wybierz styl jedzenia, który najbardziej Cię inspiruje oraz rodzaj obsługi, który najlepiej pasuje do menu. Stwórz wraz z szefem kuchni danie, które stanie się wizytówką lokalu, jak na przykład gigantyczny Potrójny Whopper.
Budżet
Budżet jest kluczowym czynnikiem, ponieważ styl, rodzaj i lokalizacja restauracji wymagają różnych wielkości inwestycji. Jako właściciel powinieneś znać koszty urządzenia kuchni, sprzętu, czynszu, zaopatrzenia, wystroju i wynagrodzeń pracowników.
Rozpoczynając działalność, należy liczyć się z jednorazowymi wydatkami na wyposażenie, dostosowanie lokalu, licencje i koncesję na alkohol.
Badania rynku ujawnią stopy oprocentowania kredytów, średnie koszty wynajmu i opłat za media w okolicy. Na tym etapie należy policzyć podstawowe koszty, aby zrozumieć, jak opłacalny będzie biznes restauracyjny. Nadszedł również czas na zainwestowanie w oprogramowanie dla restauracji, które pomoże zarządzać kosztami i sprawnie prowadzić działalność.
Działania marketingowe
Wczesne rozpoczęcie działań marketingowych nie tylko zapewni Ci reklamę, ale także pozwoli dowiedzieć się, kim są potencjalni klienci, co pomoże odpowiednio dostosować ofertę.
Wykorzystaj narzędzia marketingowe do budowania świadomości marki i komunikacji z gośćmi. Prezentuj prawdziwe zdjęcia potraw, zbieraj opinie i szukaj źródeł inspiracji. Skontaktuj się z blogerami kulinarnymi, redaktorami serwisów internetowych i czasopism drukowanych, zoptymalizuj treści co może podwoić wysiłek reklamowy.
Warto rozważyć współpracę z agencją marketingową, aby upewnić się, że strona internetowa restauracji jest przyjazna dla SEO. Pomoże to w bardziej regularnym i stałym wyświetlaniu witryny w wyszukiwarce Google.
Nie zapominaj też o marketingu lokalnym. Drukowane ulotki pomogą zwiększyć świadomość istnienia lokalu wśród mieszkańców.
Prowadzenie restauracji jest ekscytującym i wymagającym przedsięwzięciem. Nigdy nie można przewidzieć, czy odniesie się sukces, dopóki nie rozpocznie się działalności i nie zacznie budować bazy klientów. Jednocześnie bycie przygotowanym minimalizuje ryzyko niepowodzenia. Należy sprawdzić i podwoić szacowane koszty, znać swoje mocne strony i rozsądnie dobierać narzędzia.
Podobne artykuły
Jak skutecznie zarządzać relacjami z klientem dzięki systemowi CRM GoNet?
Każda firma potrzebuje klientów, ponieważ to właśnie oni decydują o rentowności przedsiębiorstwa. Świadomość regularnego zysku pozwala planować kolejne działania biznesowe….
Leasingowanie samochodu – korzyści i możliwości
Marzysz o nowym samochodzie marki SEAT lub CUPRA, ale nie jesteś pewien, jak go sfinansować? Leasingowanie samochodu to elastyczne rozwiązanie,…
Innowacyjne podejście do finansowania samochodów Volkswagen
Czy marzysz o posiadaniu nowego samochodu marki Volkswagen? Dzięki innowacyjnemu podejściu finansowemu jakim jest EasyDrive, spełnienie Twoich motoryzacyjnych marzeń staje…
Kluczowe cechy Magento B2B dla przedsiębiorstw
Magento B2B jest platformą e-commerce stworzoną specjalnie dla firm, które zajmują się handlem typu Business-to-Business (B2B). Dzięki zaawansowanym funkcjom, Magento…
Kto powinien zainwestować w urządzenia do nacinania kartonu?
Nacinanie kartonu to powszechna czynność w wielu przedsiębiorstwach, które zajmują się pakowaniem, wysyłką i magazynowaniem produktów. Tradycyjne metody ręcznego nacinania…
Gdzie najtańszy abonament bez telefonu?
Korzystanie z usług telefonicznych w ramach abonamentu jest nie tylko wygodne, ale również opłacalne. Na co zatem zwrócić uwagę przy…
Mobilne kasy fiskalne – kiedy warto zainwestować w taki sprzęt?
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż towarów bądź usług osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i osiąga z realizacji takiego biznesu obroty…
Kiedy dojdzie mój przelew? Sesje przychodzące w polskich bankach
Wykonanie przelewu nie oznacza jego natychmiastowego dotarcia do odbiorcy. Sprawdź, jak długo trzeba oczekiwać na realizację przelewu. Spis treściSesje rozrachunkowe…
Czym jest wash trading na giełdach kryptowalutowych i jak go rozpoznać?
Kryptowaluty dostępne są dla użytkowników stosunkowo krótki czas, a zasady ich obrotu często nie są wystarczająco uregulowane. Właśnie przez to…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…