Rzucanie się z motyką na słońce nie popłaca. Podobnie jak rzucanie się na social media bez planu działania. Myślisz, że Twoja konkurencja robi wszystko „na spontanie”? Zapewniamy Cię, że tak nie jest. Dowiedz się, jak stworzyć strategię działań w social mediach, zanim popełnisz jakiś błąd.
Analiza SWOT
Ha! Wydawało Ci się, że analiza SWOT pojawia się tylko podczas tworzenia strategii dla działań marki, a nie ma nic wspólnego z social mediami? No cóż, tak nie jest. Każda strategia, także sposobu na prowadzenie social media, opiera się na określeniu słabych i mocnych stron marki w danym środowisku, a także możliwości, które przed Tobą stoją i zagrożeń, które mogą utrudnić Ci działanie. Pamiętaj, że analiza SWOT działa najlepiej, gdy robi się ją w dużej grupie. Być może Twoje podejście do marki nie jest wystarczająco obiektywne, by stworzyć samodzielnie wyczerpującą, dokładną analizę SWOT. Im więcej głów, tym lepiej.
Stworzenie persony
Zanim zaczniesz komunikować się w social mediach, musisz dowiedzieć się, do kogo będziesz mówić. Grupa docelowa nie może być jednak określona „na oko” – każdy może powiedzieć, że chce komunikować się z osobami w przedziale wiekowym od 25 do 50 lat, mieszkających w dużych i wielkich miastach, które ukończyły szkoły średnie i wyższe. To za mało – taka grupa będzie zbyt szeroka, by móc rzeczywiście dotrzeć do osób, które są naprawdę zainteresowane Twoją marką. Dlatego konieczne jest stworzenie persony – modelowej osoby, która jest klientem docelowym. Określ jej wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, ale także zainteresowania, a nawet pasje i lęki. Im więcej o niej wiesz, tym lepszą komunikację w SM wprowadzisz.
Wybór celu działania
Po co w ogóle jesteś w social mediach? To pytanie marki zadają sobie rzadko, myśląc głównie o tym, że dzięki mediom społecznościowym mogą zwiększyć sprzedaż swoich produktów. To jednak tylko jeden z celów. Być może zależy Ci na polepszeniu komunikacji z grupą odbiorców bądź zmianie wizerunku. Jakikolwiek cel stoi przed Twoją marką, działania w social mediach muszą to odzwierciedlać.
Budżet i harmonogram działań
Każda strategia musi zakładać budżet oraz plan działania, a także założenia, które umożliwiają mierzenie osiągnięć. Owszem, social media możesz prowadzić za darmo, jednak nie jest to zbyt dobra strategia. Przede wszystkim bez korzystania z reklam nie uda Ci się dotrzeć do grupy odbiorczej tak efektywnie, jak możesz tego oczekiwać. Niestety – platformy social mediowe, przede wszystkim Facebook, ucinają zasięgi i utrudniają komunikację marek z odbiorcami. Płatne posty są zatem koniecznością. Pamiętaj także, że budżet warto rozplanować na wszystkie platformy, z których korzysta marka. Budżet musi uwzględniać również tworzenie postów, czy takie działania, jak produkcja filmów reklamowych. Warto więc dobrze go zaplanować.
Czy to wszystko? Stanowczo nie! Twoja strategia musi również uwzględnić określone cele i ich analizę. Dzięki temu możesz skutecznie optymalizować wszystkie działania w obrębie social mediów.
Podobne artykuły
Today's pick
Automatyzacja odpowiedzi na pytania klientów w sklepie internetowym
Automatyzacja odpowiedzi na pytania klientów w sklepie internetowym jest kluczowym elementem skutecznego zarządzania obsługą każdego klienta. Istnieje wiele rozwiązań, które…
Jak automatyzacja procesów biznesowych zapewnia lepszą pozycję na rynku?
Automatyzacja procesów biznesowych to jeden z kamieni milowych w zakresie usprawniania działalności każdego przedsiębiorstwa, które przynajmniej w małym stopniu bazują…
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość technologii i biznesu
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość to temat, który zyskuje na znaczeniu w dzisiejszym świecie technologii i biznesu. Wprowadzenie…
Technologia i zakłady bukmacherskie – być albo nie być dla polskich bukmacherów?
Dane przedstawiane przez Ministerstwo Finansów ukazują znaczny wzrost popularności rynku zakładów bukmacherskich w Polsce. Konkurencja stale rośnie, a bukmacherzy prześcigają…
Wykorzystanie dronów w biznesie – od fotografii po logistykę
Rozwój technologii dronów w ostatnich latach otworzył nowe możliwości dla przedsiębiorców i firm. Drony, znane też jako bezzałogowe statki powietrzne…
Jak skutecznie odzyskać VAT z zagranicy? Sprawdź, czy to się opłaca!
Odzyskiwanie VAT z zagranicy może wydawać się skomplikowane, ale z odpowiednią wiedzą można znacznie ułatwić ten proces. Wiele firm i…
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość technologii i biznesu
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość to temat, który zyskuje na znaczeniu w dzisiejszym świecie technologii i biznesu. Wprowadzenie…
Blockchain poza kryptowalutami – gdzie jest stosowany?
Choć technologia blockchain jest najbardziej znana ze swojego związku z kryptowalutami, takimi jak Bitcoin, jej potencjał wykracza znacznie poza ten…
Technologia i zakłady bukmacherskie – być albo nie być dla polskich bukmacherów?
Dane przedstawiane przez Ministerstwo Finansów ukazują znaczny wzrost popularności rynku zakładów bukmacherskich w Polsce. Konkurencja stale rośnie, a bukmacherzy prześcigają…
Na czym polega wynajem długoterminowy auta?
Wynajem długoterminowy samochodu stał się coraz popularniejszym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie komfort, bezpieczeństwo i pełną kontrolę nad kosztami…