Rzucanie się z motyką na słońce nie popłaca. Podobnie jak rzucanie się na social media bez planu działania. Myślisz, że Twoja konkurencja robi wszystko „na spontanie”? Zapewniamy Cię, że tak nie jest. Dowiedz się, jak stworzyć strategię działań w social mediach, zanim popełnisz jakiś błąd.
Analiza SWOT
Ha! Wydawało Ci się, że analiza SWOT pojawia się tylko podczas tworzenia strategii dla działań marki, a nie ma nic wspólnego z social mediami? No cóż, tak nie jest. Każda strategia, także sposobu na prowadzenie social media, opiera się na określeniu słabych i mocnych stron marki w danym środowisku, a także możliwości, które przed Tobą stoją i zagrożeń, które mogą utrudnić Ci działanie. Pamiętaj, że analiza SWOT działa najlepiej, gdy robi się ją w dużej grupie. Być może Twoje podejście do marki nie jest wystarczająco obiektywne, by stworzyć samodzielnie wyczerpującą, dokładną analizę SWOT. Im więcej głów, tym lepiej.
Stworzenie persony
Zanim zaczniesz komunikować się w social mediach, musisz dowiedzieć się, do kogo będziesz mówić. Grupa docelowa nie może być jednak określona „na oko” – każdy może powiedzieć, że chce komunikować się z osobami w przedziale wiekowym od 25 do 50 lat, mieszkających w dużych i wielkich miastach, które ukończyły szkoły średnie i wyższe. To za mało – taka grupa będzie zbyt szeroka, by móc rzeczywiście dotrzeć do osób, które są naprawdę zainteresowane Twoją marką. Dlatego konieczne jest stworzenie persony – modelowej osoby, która jest klientem docelowym. Określ jej wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, ale także zainteresowania, a nawet pasje i lęki. Im więcej o niej wiesz, tym lepszą komunikację w SM wprowadzisz.
Wybór celu działania
Po co w ogóle jesteś w social mediach? To pytanie marki zadają sobie rzadko, myśląc głównie o tym, że dzięki mediom społecznościowym mogą zwiększyć sprzedaż swoich produktów. To jednak tylko jeden z celów. Być może zależy Ci na polepszeniu komunikacji z grupą odbiorców bądź zmianie wizerunku. Jakikolwiek cel stoi przed Twoją marką, działania w social mediach muszą to odzwierciedlać.
Budżet i harmonogram działań
Każda strategia musi zakładać budżet oraz plan działania, a także założenia, które umożliwiają mierzenie osiągnięć. Owszem, social media możesz prowadzić za darmo, jednak nie jest to zbyt dobra strategia. Przede wszystkim bez korzystania z reklam nie uda Ci się dotrzeć do grupy odbiorczej tak efektywnie, jak możesz tego oczekiwać. Niestety – platformy social mediowe, przede wszystkim Facebook, ucinają zasięgi i utrudniają komunikację marek z odbiorcami. Płatne posty są zatem koniecznością. Pamiętaj także, że budżet warto rozplanować na wszystkie platformy, z których korzysta marka. Budżet musi uwzględniać również tworzenie postów, czy takie działania, jak produkcja filmów reklamowych. Warto więc dobrze go zaplanować.
Czy to wszystko? Stanowczo nie! Twoja strategia musi również uwzględnić określone cele i ich analizę. Dzięki temu możesz skutecznie optymalizować wszystkie działania w obrębie social mediów.
Podobne artykuły
Jak skutecznie zarządzać relacjami z klientem dzięki systemowi CRM GoNet?
Każda firma potrzebuje klientów, ponieważ to właśnie oni decydują o rentowności przedsiębiorstwa. Świadomość regularnego zysku pozwala planować kolejne działania biznesowe….
Leasingowanie samochodu – korzyści i możliwości
Marzysz o nowym samochodzie marki SEAT lub CUPRA, ale nie jesteś pewien, jak go sfinansować? Leasingowanie samochodu to elastyczne rozwiązanie,…
Innowacyjne podejście do finansowania samochodów Volkswagen
Czy marzysz o posiadaniu nowego samochodu marki Volkswagen? Dzięki innowacyjnemu podejściu finansowemu jakim jest EasyDrive, spełnienie Twoich motoryzacyjnych marzeń staje…
Kluczowe cechy Magento B2B dla przedsiębiorstw
Magento B2B jest platformą e-commerce stworzoną specjalnie dla firm, które zajmują się handlem typu Business-to-Business (B2B). Dzięki zaawansowanym funkcjom, Magento…
Kto powinien zainwestować w urządzenia do nacinania kartonu?
Nacinanie kartonu to powszechna czynność w wielu przedsiębiorstwach, które zajmują się pakowaniem, wysyłką i magazynowaniem produktów. Tradycyjne metody ręcznego nacinania…
Gdzie najtańszy abonament bez telefonu?
Korzystanie z usług telefonicznych w ramach abonamentu jest nie tylko wygodne, ale również opłacalne. Na co zatem zwrócić uwagę przy…
Mobilne kasy fiskalne – kiedy warto zainwestować w taki sprzęt?
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż towarów bądź usług osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i osiąga z realizacji takiego biznesu obroty…
Kiedy dojdzie mój przelew? Sesje przychodzące w polskich bankach
Wykonanie przelewu nie oznacza jego natychmiastowego dotarcia do odbiorcy. Sprawdź, jak długo trzeba oczekiwać na realizację przelewu. Spis treściSesje rozrachunkowe…
Czym jest wash trading na giełdach kryptowalutowych i jak go rozpoznać?
Kryptowaluty dostępne są dla użytkowników stosunkowo krótki czas, a zasady ich obrotu często nie są wystarczająco uregulowane. Właśnie przez to…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…