Rzucanie się z motyką na słońce nie popłaca. Podobnie jak rzucanie się na social media bez planu działania. Myślisz, że Twoja konkurencja robi wszystko „na spontanie”? Zapewniamy Cię, że tak nie jest. Dowiedz się, jak stworzyć strategię działań w social mediach, zanim popełnisz jakiś błąd.
Analiza SWOT
Ha! Wydawało Ci się, że analiza SWOT pojawia się tylko podczas tworzenia strategii dla działań marki, a nie ma nic wspólnego z social mediami? No cóż, tak nie jest. Każda strategia, także sposobu na prowadzenie social media, opiera się na określeniu słabych i mocnych stron marki w danym środowisku, a także możliwości, które przed Tobą stoją i zagrożeń, które mogą utrudnić Ci działanie. Pamiętaj, że analiza SWOT działa najlepiej, gdy robi się ją w dużej grupie. Być może Twoje podejście do marki nie jest wystarczająco obiektywne, by stworzyć samodzielnie wyczerpującą, dokładną analizę SWOT. Im więcej głów, tym lepiej.
Stworzenie persony
Zanim zaczniesz komunikować się w social mediach, musisz dowiedzieć się, do kogo będziesz mówić. Grupa docelowa nie może być jednak określona „na oko” – każdy może powiedzieć, że chce komunikować się z osobami w przedziale wiekowym od 25 do 50 lat, mieszkających w dużych i wielkich miastach, które ukończyły szkoły średnie i wyższe. To za mało – taka grupa będzie zbyt szeroka, by móc rzeczywiście dotrzeć do osób, które są naprawdę zainteresowane Twoją marką. Dlatego konieczne jest stworzenie persony – modelowej osoby, która jest klientem docelowym. Określ jej wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, ale także zainteresowania, a nawet pasje i lęki. Im więcej o niej wiesz, tym lepszą komunikację w SM wprowadzisz.
Wybór celu działania
Po co w ogóle jesteś w social mediach? To pytanie marki zadają sobie rzadko, myśląc głównie o tym, że dzięki mediom społecznościowym mogą zwiększyć sprzedaż swoich produktów. To jednak tylko jeden z celów. Być może zależy Ci na polepszeniu komunikacji z grupą odbiorców bądź zmianie wizerunku. Jakikolwiek cel stoi przed Twoją marką, działania w social mediach muszą to odzwierciedlać.
Budżet i harmonogram działań
Każda strategia musi zakładać budżet oraz plan działania, a także założenia, które umożliwiają mierzenie osiągnięć. Owszem, social media możesz prowadzić za darmo, jednak nie jest to zbyt dobra strategia. Przede wszystkim bez korzystania z reklam nie uda Ci się dotrzeć do grupy odbiorczej tak efektywnie, jak możesz tego oczekiwać. Niestety – platformy social mediowe, przede wszystkim Facebook, ucinają zasięgi i utrudniają komunikację marek z odbiorcami. Płatne posty są zatem koniecznością. Pamiętaj także, że budżet warto rozplanować na wszystkie platformy, z których korzysta marka. Budżet musi uwzględniać również tworzenie postów, czy takie działania, jak produkcja filmów reklamowych. Warto więc dobrze go zaplanować.
Czy to wszystko? Stanowczo nie! Twoja strategia musi również uwzględnić określone cele i ich analizę. Dzięki temu możesz skutecznie optymalizować wszystkie działania w obrębie social mediów.
Podobne artykuły
Today's pick
Funkcjonalne rozwiązania i sprzęt, które usprawniają pracę w biurze
Każde firmowe biuro powinno być wyposażone w taki sposób, aby pracownicy czuli się komfortowo i mogli przez przeszkód wykonywać wszystkie…
Waloryzacja umów wykonawczych. Poznaj przyczyny i możliwe rozwiązania
Ostatnie lata pokazały nam, że rynek surowców i usług to w praktyce żywy organizm. Niepokoje na rynkach światowych wywołały istny…
Obsługa prawna dla IT – na czym polega?
Branża IT jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki. Daje szerokie możliwości, będąc przyszłością zarówno dla transportu i łączności,…
Prowadzenie działalności gospodarczej w 2022 roku – warto to zrobić!
Rok 2022 to z wielu powodów trudny czas dla przedsiębiorców. Z jednej strony pojawiają się problemy z postępującą inflacją, a…
Wylicz prawidłowo swoją pensję netto!
Prowadzenie biznesu to nie tylko świadczenie usług, w których specjalizuje się dana działalność gospodarcza. Aby przedsiębiorstwo funkcjonowało, konieczne jest zapewnienie…
Waloryzacja umów wykonawczych. Poznaj przyczyny i możliwe rozwiązania
Ostatnie lata pokazały nam, że rynek surowców i usług to w praktyce żywy organizm. Niepokoje na rynkach światowych wywołały istny…
Wylicz prawidłowo swoją pensję netto!
Prowadzenie biznesu to nie tylko świadczenie usług, w których specjalizuje się dana działalność gospodarcza. Aby przedsiębiorstwo funkcjonowało, konieczne jest zapewnienie…
Najważniejsze informacje o kasach fiskalnych, które każdy przedsiębiorca powinien znać
W niniejszym artykule krótko opisujemy podstawowe informacje na temat kas fiskalnych. Przedstawiamy podział kas fiskalnych ze względu na konstrukcję i…
Rynek wtórny a pierwotny – podstawowe różnice
Zakup mieszkania to jedna z najpoważniejszych decyzji w życiu każdego człowieka. Chodzi przecież o zainwestowanie ogromnych pieniędzy oraz troskę o…
Jak działa Paysafecard Online?
Coraz więcej, coraz bardziej pozytywnie i w coraz większej liczbie miejsc na świecie słyszy się o nowoczesnym i wyjątkowo bezpiecznym…