Rzucanie się z motyką na słońce nie popłaca. Podobnie jak rzucanie się na social media bez planu działania. Myślisz, że Twoja konkurencja robi wszystko „na spontanie”? Zapewniamy Cię, że tak nie jest. Dowiedz się, jak stworzyć strategię działań w social mediach, zanim popełnisz jakiś błąd.
Analiza SWOT
Ha! Wydawało Ci się, że analiza SWOT pojawia się tylko podczas tworzenia strategii dla działań marki, a nie ma nic wspólnego z social mediami? No cóż, tak nie jest. Każda strategia, także sposobu na prowadzenie social media, opiera się na określeniu słabych i mocnych stron marki w danym środowisku, a także możliwości, które przed Tobą stoją i zagrożeń, które mogą utrudnić Ci działanie. Pamiętaj, że analiza SWOT działa najlepiej, gdy robi się ją w dużej grupie. Być może Twoje podejście do marki nie jest wystarczająco obiektywne, by stworzyć samodzielnie wyczerpującą, dokładną analizę SWOT. Im więcej głów, tym lepiej.
Stworzenie persony
Zanim zaczniesz komunikować się w social mediach, musisz dowiedzieć się, do kogo będziesz mówić. Grupa docelowa nie może być jednak określona „na oko” – każdy może powiedzieć, że chce komunikować się z osobami w przedziale wiekowym od 25 do 50 lat, mieszkających w dużych i wielkich miastach, które ukończyły szkoły średnie i wyższe. To za mało – taka grupa będzie zbyt szeroka, by móc rzeczywiście dotrzeć do osób, które są naprawdę zainteresowane Twoją marką. Dlatego konieczne jest stworzenie persony – modelowej osoby, która jest klientem docelowym. Określ jej wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, ale także zainteresowania, a nawet pasje i lęki. Im więcej o niej wiesz, tym lepszą komunikację w SM wprowadzisz.
Wybór celu działania
Po co w ogóle jesteś w social mediach? To pytanie marki zadają sobie rzadko, myśląc głównie o tym, że dzięki mediom społecznościowym mogą zwiększyć sprzedaż swoich produktów. To jednak tylko jeden z celów. Być może zależy Ci na polepszeniu komunikacji z grupą odbiorców bądź zmianie wizerunku. Jakikolwiek cel stoi przed Twoją marką, działania w social mediach muszą to odzwierciedlać.
Budżet i harmonogram działań
Każda strategia musi zakładać budżet oraz plan działania, a także założenia, które umożliwiają mierzenie osiągnięć. Owszem, social media możesz prowadzić za darmo, jednak nie jest to zbyt dobra strategia. Przede wszystkim bez korzystania z reklam nie uda Ci się dotrzeć do grupy odbiorczej tak efektywnie, jak możesz tego oczekiwać. Niestety – platformy social mediowe, przede wszystkim Facebook, ucinają zasięgi i utrudniają komunikację marek z odbiorcami. Płatne posty są zatem koniecznością. Pamiętaj także, że budżet warto rozplanować na wszystkie platformy, z których korzysta marka. Budżet musi uwzględniać również tworzenie postów, czy takie działania, jak produkcja filmów reklamowych. Warto więc dobrze go zaplanować.
Czy to wszystko? Stanowczo nie! Twoja strategia musi również uwzględnić określone cele i ich analizę. Dzięki temu możesz skutecznie optymalizować wszystkie działania w obrębie social mediów.
Podobne artykuły
Today's pick
Czym jest wash trading na giełdach kryptowalutowych i jak go rozpoznać?
Kryptowaluty dostępne są dla użytkowników stosunkowo krótki czas, a zasady ich obrotu często nie są wystarczająco uregulowane. Właśnie przez to…
Biuro coworkingowe – jak szukać odpowiedniego?
Wynajem określonej przestrzeni służącej do pracy od kilku lat cieszy się ciągle rosnącą popularnością. Możliwość wykonywania obowiązków służbowych w obecności…
Najważniejsze zalety outsourcingu informatycznego
O usługach informatycznych mówi się w dwóch kontekstach: mając na myśli albo bieżące utrzymanie sprawności oprogramowania, sieci i sprzętu, albo…
Dostawa wody do biura – bezpłatnie na terenie Polski
Woda mineralna jest bardzo korzystna dla zdrowia. Wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Minerały, które znajdują się w wodzie dodają energii…
Jak archiwizacja dokumentów może pomóc Twojej firmie
Wiele firm archiwizację akt traktuje bardzo po macoszemu i wykonuje ją mocno niedbale. Prawda jest jednak taka, że dobra archiwizacja…
Kiedy dojdzie mój przelew? Sesje przychodzące w polskich bankach
Wykonanie przelewu nie oznacza jego natychmiastowego dotarcia do odbiorcy. Sprawdź, jak długo trzeba oczekiwać na realizację przelewu. Spis treściSesje rozrachunkowe…
Czym jest wash trading na giełdach kryptowalutowych i jak go rozpoznać?
Kryptowaluty dostępne są dla użytkowników stosunkowo krótki czas, a zasady ich obrotu często nie są wystarczająco uregulowane. Właśnie przez to…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…
Wystawianie faktur z magazynem
Wystawienie faktury to obowiązek przedsiębiorcy. Jeśli jednak nie do końca znasz się na księgowości lub chcesz ułatwić pracę sobie i…
Jakie problemy rozwiązuje faktoring?
Jeszcze kilkanaście lat temu z faktoringu korzystały wyłącznie duże podmioty gospodarcze. Dziś to rozwiązanie jest dostępne również dla małych firm…