Popularne

Artykuł

Marketing internetowy

Marketing automation – dlaczego tego potrzebujesz?

Marketing automation – dlaczego tego potrzebujesz?

Nie masz czasu na marketing automation w swojej firmie? Znajdź go! Obawiasz się sporych wydatków? Spokojnie – dostępne są narzędzia na każdą kieszeń. Nie warto czekać z wdrożeniem marketing automation – za chwilę zrobi to Twoja konkurencja, a za kilka lat tego rodzaju rozwiązania będą powszechne. Co to jest marketing automation i dlaczego go potrzebujesz?

Marketing automation – co to takiego?

Marketing automation (czyli z angielskiego automatyzacja marketingu) to oprogramowanie lub narzędzia pozwalające na automatyzację, optymalizacje i mierzenie efektów działań z zakresu e-marketingu. W ten sposób można zautomatyzować i usprawnić m.in.:

  • wysyłanie maili,
  • obsługę portali społecznościowych,
  • kampanie wykorzystujące landing pages,
  • inne działania w witrynie internetowej,
  • mierzenie ROI,
  • personalizowanie komunikatów do klientów.

System marketing automation integruje się m.in. z systemami CMR, dzięki czemu bazuje na konkretnych danych.

Dlaczego warto inwestować w system marketing automation?

Wdrożenie marketing automation to w zasadzie konieczność. Dlaczego? Jeśli Twoja firma się nie rozwija, nie wprowadza nowoczesnych rozwiązań i nie optymalizuje procesów, które mogą zostać zoptymalizowane, możesz być pewny, że wkrótce konkurencja Cię wyprzedzi. Dobre leady przepadną komuś innemu.

Poza tym automatyzacja na pewno odciąży Twój dział marketingu z powtarzalnych i prostych zadań, które jednak zajmują dużo czasu i uwagi. Oprócz tego takie rozwiązanie pozwoli na spersonalizowanie komunikacji i dopasowanie przekazu do różnych grup odbiorców. Last but not least: nie będziesz mieć problemu z oceną, które z działań przynoszą najlepsze efekty oraz które są najbardziej opłacane. Analiza i interpretacja danych pomoże Ci w tworzeniu jeszcze lepszej strategii marketingowej.

Potwierdzają to opinie marketerów zebrane przez twórców raportu DemandGen Report. Niemal ¾ respondentów za największą zaletę marketing automation uznało oszczędność czasu. 80% przepytanych zwróciło uwagę na skuteczniejsze zbieranie leadów, a 77% – na wzrost konwersji. W związku z tym aż 63% specjalistów od marketingu deklaruje zwiększenie wydatków na automatyzację działań marketingowych w najbliższej przyszłości.

Spersonalizowana komunikacja z marketing automation

Przyjrzyjmy się bliżej zagadnieniu personalizacji komunikacji na linii Twoja firma – klient. Dzięki wdrożeniu marketing automation można bardzo precyzyjnie identyfikować i śledzić poszczególne kroki użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Informacje dotyczące tego, co wyszukuje użytkownik lub na jakim etapie opuszcza witrynę, pomogą Ci w zindywidualizowaniu przekazu. Możesz kierować do różnych grup odbiorców różne – i zarazem najskuteczniejsze – komunikaty push, newslettery lub kampanie remarketingowe. Przykładem tego ostatniego są automatycznie wysyłane maile, w których przypomnisz potencjalnemu klientowi o zawartości porzuconego koszyka oraz zaoferujesz korzyści, które być może zachęcą go do zakupu (jak chociażby darmowa dostawa czy kupon rabatowy).

Dzięki zbieraniu i analizowaniu danych możesz też premiować najbardziej lojalnych klientów i tylko do nich kierować przekaz np. w social media czy dany newsletter.

Jednym z bardzo perspektywicznych kierunków rozwoju zautomatyzowanego marketingu są też chatboty, które coraz bardziej precyzyjnie odpowiadają na zapytania użytkowników.

Wdrożenie marketing automation – czego potrzebujesz?

Etap przygotowań jest kluczowy dla prawidłowego wdrożenia rozwiązań z zakresu marketing automation. Aby automatyzacja przyniosła oczekiwane rezultaty i usprawniła pracę zespołu marketingu, w pierwszej kolejności należy przeanalizować dane dotyczące klientów oraz na tej podstawie stworzyć persony, czyli typy odbiorców, do których kierujesz swoją ofertę lub przekaz. Kolejny krok to przewidzenie zachowań klientów, sporządzenie różnych scenariuszy ich zachowań oraz konkretnych akcji marketing automation. Ostatni krok to stworzenie lejka zakupowego. Oczywiście ta procedura będzie różnić się w zależności od specyfiki firmy.

Automatyczne rozwiązania możesz wdrożyć samodzielnie lub ze wsparciem specjalistów. Agencja marketing automation na pewno wesprze Cię w tym procesie, podpowie, w jakie oprogramowanie lub narzędzia zainwestować oraz sprawi, że wprowadzone działania przyniosą możliwie najlepsze rezultaty.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *