Popularne

Artykuł

IT

Jak szybko założyć efektywny sklep online?

Jak szybko założyć efektywny sklep online?

Sklep internetowy staje się coraz popularniejszym sposobem na biznes. Jest mniej skomplikowany od działalności stacjonarnej i wymaga znacznie niższego wkładu własnego. Co więcej – wcale nie jest konieczne posiadanie specjalistycznej wiedzy technicznej z zakresu programowania. W jaki sposób można najszybciej założyć sklep online, który będzie przynosił zyski?

Podstawa każdej strony internetowej – czyli domena i hosting

Do założenia sklepu internetowego niezbędne będą domena i hosting. Pozwolą one na stworzenie strony i umożliwienie użytkownikom jej odnalezienia. Czym dokładnie są te dwie rzeczy?

Domena to w uproszczeniu unikalny adres, dzięki któremu można odnaleźć cokolwiek w sieci globalnej. Nazwa domeny jest zawsze widoczna w adresie URL (pasek na górze przeglądarki – np. www.strona.pl). Oprócz domeny w adresie URL zawarte są również inne informacje, jak na przykład protokół szyfrowania (czyli tajemnicze „https://”). To jest jednak w tej chwili nieistotne.

Druga składowa strony internetowej to hosting. Trzeba bowiem uświadomić sobie, że cały internet to tak naprawdę olbrzymi zbiór danych cyfrowych. Te muszą być gdzieś przechowywane. Przy czym „gdzieś” oznacza fizyczny nośnik – jak dysk w Twoim komputerze czy serwer w przypadku hostingu.

Sam termin „hosting” oznacza usługę wynajmu przestrzeni na serwerze. To tam są przechowywane wszystkie dane dotyczące sklepu, które są tam przesyłane w trakcie budowy i działania serwisu.

Dobrą informacją jest, że koszty wykupienia domeny i hostingu wynoszą zaledwie kilkadziesiąt złotych w skali roku (przynajmniej w przypadku niedużych platform). Ma to więc znaczenie marginalne. Czas jednak na bardziej skomplikowaną kwestię, czyli budowę samego sklepu.

Jak założyć własny sklep internetowy, gdy ma się już domenę i hosting?

Kiedyś, aby założyć swój sklep internetowy konieczne było posiadanie wiedzy programistycznej (znajomość języków HTML, CSS i JavaScript były absolutnym minimum). Wraz z rozrastaniem się sieci globalnej zaczęły jednak powstawać systemy, które wyeliminowały tę konieczność. Tak zwane serwisy SaaS CMS służą do tworzenia, edycji i obsługi stron internetowych, w tym także platform e-commerce.

Jako przykład jednego z najpopularniejszych systemów tego typu można wymienić serwis CStore. Jego specyfika jest dostosowana do potrzeb charakterystycznych dla modelu dropshippingu oraz sklepów bazujących na hurtowniach online.

Wygląd strony atrakcyjny dla użytkownika – jak go zaprojektować?

Osoby, które nie posiadają zbyt dużej wiedzy na temat projektowania stron internetowych i takich tematów jak UX czy SEO nie będą w stanie samodzielnie zaplanować wyglądu witryny. Dlatego w procesie zakładania sklepu internetowego ważny jest wybór takiego systemu SaaS CMS, który oferuje jak najszerszy wybór gotowych szablonów. Ważne też, aby te szablony były w miarę łatwo edytowalne (przynajmniej w podstawowym zakresie).

Jak zadbać o efektywność sklepu internetowego?

Sprzedaż w internecie nie jest specjalnie skomplikowana. Trudniejsze może się jednak okazać wypracowanie wymiernych zysków. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem działalności konieczne jest zapoznanie się z podstawami marketingu internetowego. Jako darmowe źródło wiedzy można wykorzystać chociażby kurs Google Internetowe Rewolucje.

Warto podkreślić, że w perspektywie czasu e-marketing jest właściwie najważniejszym aspektem prowadzenia sklepu internetowego. Cechą charakterystyczną dla e-commerce jest bowiem bardzo duża i zażarta konkurencja.

Chcąc zacząć zarabiać zadowalające pieniądze, trzeba więc poznać mechanizmy, które rządzą zachowaniem użytkowników w internecie. Warto też jak najwięcej dowiedzieć się na temat wyszukiwarek i tego, w jaki sposób czytają one strony internetowe.

Szybkie założenie efektywnego sklepu internetowego – podsumowanie

Dla kogoś o wystarczającej mobilizacji założenie sklepu internetowego może zamknąć się nawet w jednym dniu. Wystarczy domena, hosting i dobry system SaaS CMS. Bardziej skomplikowane są kwestie związane z prowadzeniem takiej platformy – szczególnie te dotyczące marketingu.

Warto więc czym prędzej zacząć zgłębiać wiedzę na ich temat. Na szczęście nawet sam Google oferuje liczne kursy (w tym darmowe), które mogą w tym pomóc początkującym sprzedawcom.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *