Sklep internetowy staje się coraz popularniejszym sposobem na biznes. Jest mniej skomplikowany od działalności stacjonarnej i wymaga znacznie niższego wkładu własnego. Co więcej – wcale nie jest konieczne posiadanie specjalistycznej wiedzy technicznej z zakresu programowania. W jaki sposób można najszybciej założyć sklep online, który będzie przynosił zyski?
Spis treści
Podstawa każdej strony internetowej – czyli domena i hosting
Do założenia sklepu internetowego niezbędne będą domena i hosting. Pozwolą one na stworzenie strony i umożliwienie użytkownikom jej odnalezienia. Czym dokładnie są te dwie rzeczy?
Domena to w uproszczeniu unikalny adres, dzięki któremu można odnaleźć cokolwiek w sieci globalnej. Nazwa domeny jest zawsze widoczna w adresie URL (pasek na górze przeglądarki – np. www.strona.pl). Oprócz domeny w adresie URL zawarte są również inne informacje, jak na przykład protokół szyfrowania (czyli tajemnicze „https://”). To jest jednak w tej chwili nieistotne.
Druga składowa strony internetowej to hosting. Trzeba bowiem uświadomić sobie, że cały internet to tak naprawdę olbrzymi zbiór danych cyfrowych. Te muszą być gdzieś przechowywane. Przy czym „gdzieś” oznacza fizyczny nośnik – jak dysk w Twoim komputerze czy serwer w przypadku hostingu.
Sam termin „hosting” oznacza usługę wynajmu przestrzeni na serwerze. To tam są przechowywane wszystkie dane dotyczące sklepu, które są tam przesyłane w trakcie budowy i działania serwisu.
Dobrą informacją jest, że koszty wykupienia domeny i hostingu wynoszą zaledwie kilkadziesiąt złotych w skali roku (przynajmniej w przypadku niedużych platform). Ma to więc znaczenie marginalne. Czas jednak na bardziej skomplikowaną kwestię, czyli budowę samego sklepu.
Jak założyć własny sklep internetowy, gdy ma się już domenę i hosting?
Kiedyś, aby założyć swój sklep internetowy konieczne było posiadanie wiedzy programistycznej (znajomość języków HTML, CSS i JavaScript były absolutnym minimum). Wraz z rozrastaniem się sieci globalnej zaczęły jednak powstawać systemy, które wyeliminowały tę konieczność. Tak zwane serwisy SaaS CMS służą do tworzenia, edycji i obsługi stron internetowych, w tym także platform e-commerce.
Jako przykład jednego z najpopularniejszych systemów tego typu można wymienić serwis CStore. Jego specyfika jest dostosowana do potrzeb charakterystycznych dla modelu dropshippingu oraz sklepów bazujących na hurtowniach online.
Wygląd strony atrakcyjny dla użytkownika – jak go zaprojektować?
Osoby, które nie posiadają zbyt dużej wiedzy na temat projektowania stron internetowych i takich tematów jak UX czy SEO nie będą w stanie samodzielnie zaplanować wyglądu witryny. Dlatego w procesie zakładania sklepu internetowego ważny jest wybór takiego systemu SaaS CMS, który oferuje jak najszerszy wybór gotowych szablonów. Ważne też, aby te szablony były w miarę łatwo edytowalne (przynajmniej w podstawowym zakresie).
Jak zadbać o efektywność sklepu internetowego?
Sprzedaż w internecie nie jest specjalnie skomplikowana. Trudniejsze może się jednak okazać wypracowanie wymiernych zysków. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem działalności konieczne jest zapoznanie się z podstawami marketingu internetowego. Jako darmowe źródło wiedzy można wykorzystać chociażby kurs Google Internetowe Rewolucje.
Warto podkreślić, że w perspektywie czasu e-marketing jest właściwie najważniejszym aspektem prowadzenia sklepu internetowego. Cechą charakterystyczną dla e-commerce jest bowiem bardzo duża i zażarta konkurencja.
Chcąc zacząć zarabiać zadowalające pieniądze, trzeba więc poznać mechanizmy, które rządzą zachowaniem użytkowników w internecie. Warto też jak najwięcej dowiedzieć się na temat wyszukiwarek i tego, w jaki sposób czytają one strony internetowe.
Szybkie założenie efektywnego sklepu internetowego – podsumowanie
Dla kogoś o wystarczającej mobilizacji założenie sklepu internetowego może zamknąć się nawet w jednym dniu. Wystarczy domena, hosting i dobry system SaaS CMS. Bardziej skomplikowane są kwestie związane z prowadzeniem takiej platformy – szczególnie te dotyczące marketingu.
Warto więc czym prędzej zacząć zgłębiać wiedzę na ich temat. Na szczęście nawet sam Google oferuje liczne kursy (w tym darmowe), które mogą w tym pomóc początkującym sprzedawcom.
Podobne artykuły
Today's pick
Allegro czy własny sklep internetowy? Co wybrać?
Wybór platformy do sprzedaży online to jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stają przedsiębiorcy e-commerce. Z jednej strony mamy Allegro…
Jak sztuczna inteligencja zmienia biznes – przykład działań Comarch w polskich firmach
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w transformacji cyfrowej firm na całym świecie. Polscy przedsiębiorcy również zaczynają dostrzegać jej…
Program lojalnościowy InPost w aplikacji mobilnej – zbieraj InCoiny i odbieraj nagrody!
Program lojalnościowy InPost to innowacyjne podejście do nagradzania klientów. Zbieraj punkty InCoin w prosty sposób i ciesz się bogatym katalogiem…
Jak zoptymalizować platformę zakupową B2C dla lepszej wydajności sprzedaży – wskazówki i dobre praktyki
Właściwie zoptymalizowana platforma e-commerce B2C poprawia doświadczenia użytkowników i bezpośrednio wpływa na wyniki sprzedaży. Wydaje się to oczywiste, jednak w…
5 powodów, dla których Twoja firma powinna zautomatyzować proces tworzenia ofert
Automatyzacja procesu tworzenia ofert to kluczowy element nowoczesnego biznesu, który bezpośrednio wpływa na efektywność i konkurencyjność firmy. Dzięki temu działy…
Pożyczki dla firm – jak wybrać najlepsze finansowanie dla Twojego biznesu?
Przedsiębiorcy często stają przed koniecznością pozyskania dodatkowego źródła finansowania, aby zrealizować plany rozwoju firmy, pokryć bieżące koszty lub zainwestować w…
Zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie: przegląd branż, które korzystają z AI
Jeszcze kilka lat temu sztuczna inteligencja (AI) kojarzyła się głównie z filmami science fiction i eksperymentalnymi projektami naukowymi. Dziś jest…
Kredyt czy pożyczka – co jest bardziej opłacalne?
Decyzja o zaciągnięciu dodatkowych środków finansowych często wiąże się z koniecznością wyboru kredytu albo pożyczki. Oba te produkty finansowe mają…
Jak skutecznie odzyskać VAT z zagranicy? Sprawdź, czy to się opłaca!
Odzyskiwanie VAT z zagranicy może wydawać się skomplikowane, ale z odpowiednią wiedzą można znacznie ułatwić ten proces. Wiele firm i…
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość technologii i biznesu
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość to temat, który zyskuje na znaczeniu w dzisiejszym świecie technologii i biznesu. Wprowadzenie…