W dobie stale rosnącej popularności, ale i konkurencji wśród sklepów internetowych, muszą one zrobić wiele, aby zdobyć nowych klientów i tym samym osiągnąć wysokie zyski. Polecaną metodą, która pozwoli Twojej firmie poznać słabe i mocne strony sklepu, a w efekcie dokonać niezbędnych zmian, są badania UX.
Czym są badania UX?
Badania UX (skrót od ang. User Experience, czyli Doświadczenie Użytkownika) to proces polegający na weryfikowaniu, czy dana aplikacja bądź strona internetowa spełnia swoje założenia, czy jest użyteczna i nie sprawia problemów użytkownikom. Audyt obejmuje zarówno wady i przeszkody, jak i dobre strony w interfejsie danego sklepu internetowego. Doświadczone agencje e-commerce, które specjalizują się w badaniach UX, wykorzystują szereg narzędzi i działań, aby kompleksowo przeanalizować daną witrynę i stworzyć wartościowy, pomocny raport dla klienta. Wdrożenie uzyskanych w wyniku badań rekomendacji powinno przełożyć się na poprawę rezultatów i celów biznesowych.
Dlaczego warto przeprowadzić badania UX?
Korzyści wynikających z przeprowadzenia profesjonalnych badań UX jest wiele. Powinny one stać się nieodłącznym elementem procesu projektowego, który opiera się na twardych, rzetelnych danych, a nie tylko przeczuciach. W rezultacie dana witryna jest bardzo dobrze zaprojektowana, a przez to użyteczna, intuicyjna w obsłudze i estetyczna pod względem wizualnym. Ma znacznie większą szansą na powodzenie rynkowe w porównaniu z serwisami albo sklepami internetowymi, które powstają w oparciu o przeczucia, a nie twardą wiedzę i dane.
Badania UX pozwalają też firmie lepiej poznać użytkownika. Dokładne analizy i uzyskane dzięki nim wyniki pokazują m.in. to, w jaki sposób zachowują się internauci na stronie. To bezcenna wiedza dla przedsiębiorcy, nawet takiego, który uważa, że już wszystko wie o swoich klientach. Często okazuje się, że uzyskane wyniki są zaskakujące i bardzo odbiegają od tego, co wcześniej na temat zachowań klientów myślała firma. Uzyskane w ten sposób dane pozwalają zaprojektować lepszy, dopasowany do użytkownika produkt bądź witrynę.
Zaletą badań jest też możliwość łatwego rozwiązania problemu różnicy zdań w zespole projektowym. W sytuacji, gdy wśród pracowników panuje niezgoda co do wyboru konkretnego rozwiązania, klarowne, twarde dane precyzyjnie odpowiedzą, co jest słuszne. Badania UX i otrzymane dzięki nim informacje pozwolą też na bieżąco weryfikować hipotezy i rozwijać projekt.
W dłuższej perspektywie badania UX pozwolą też na oszczędności finansowe. Jednorazowe wydanie pieniędzy na dokładną analizę sprawi, że sklep internetowy zostanie wykonany według najlepszych wzorców i w oparciu o skuteczne rozwiązania. W efekcie witryna przyniesie znacznie wyższe dochody niż strona stworzona bez tego rodzaju badań i analiz. Ponadto „raz a dobrze” wykonana strona zachowa swą funkcjonalność i estetykę na długi czas. Nie ma więc potrzeby jej optymalizowania czy nawet stwarzania nowego serwisu w krótkim czasie.
Pamiętaj także, że z nieintuicyjnej w obsłudze i po prostu kiepskiej strony klienci szybko uciekają, bez dokonania zakupu czy skorzystania z usługi. W ten sposób tracisz więc zyski biznesowe.
Podobne artykuły
Today's pick
Biuro coworkingowe – jak szukać odpowiedniego?
Wynajem określonej przestrzeni służącej do pracy od kilku lat cieszy się ciągle rosnącą popularnością. Możliwość wykonywania obowiązków służbowych w obecności…
Najważniejsze zalety outsourcingu informatycznego
O usługach informatycznych mówi się w dwóch kontekstach: mając na myśli albo bieżące utrzymanie sprawności oprogramowania, sieci i sprzętu, albo…
Dostawa wody do biura – bezpłatnie na terenie Polski
Woda mineralna jest bardzo korzystna dla zdrowia. Wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Minerały, które znajdują się w wodzie dodają energii…
Jak archiwizacja dokumentów może pomóc Twojej firmie
Wiele firm archiwizację akt traktuje bardzo po macoszemu i wykonuje ją mocno niedbale. Prawda jest jednak taka, że dobra archiwizacja…
Ścieżka zakupowa klienta w kampanii SMS — jak wygląda?
Klienci są dzisiaj bardzo wymagający. Oprócz produktów dopasowanych do ich potrzeb oczekują oni pozytywnych doświadczeń z marką w całym procesie…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…
Wystawianie faktur z magazynem
Wystawienie faktury to obowiązek przedsiębiorcy. Jeśli jednak nie do końca znasz się na księgowości lub chcesz ułatwić pracę sobie i…
Jakie problemy rozwiązuje faktoring?
Jeszcze kilkanaście lat temu z faktoringu korzystały wyłącznie duże podmioty gospodarcze. Dziś to rozwiązanie jest dostępne również dla małych firm…
Skuteczne finansowanie startupu technologicznego – warto trzymać rękę na pulsie
Każdy, kto stawia pierwsze kroki w biznesie, wie jak ważną sprawą jest utrzymanie płynności finansowej. Od tego będzie zależeć wizerunek…
Waloryzacja umów wykonawczych. Poznaj przyczyny i możliwe rozwiązania
Ostatnie lata pokazały nam, że rynek surowców i usług to w praktyce żywy organizm. Niepokoje na rynkach światowych wywołały istny…