Popularne

Artykuł

Biznes

Wykorzystanie kiosków informacyjnych w logistyce

Wykorzystanie kiosków informacyjnych w logistyce

W czasach postępującej globalizacji, w niemal każdym sektorze gospodarki, a zwłaszcza w branży logistycznej, kluczowa dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej okazuje się skuteczność w zarządzaniu informacjami. Nowoczesne rozwiązania, takie, jak kioski multimedialne, dają przedsiębiorstwom możliwość gromadzenia i prezentowania danych w sposób efektywny, a nawet pozwalają automatyzować wiele procesów.

W dzisiejszym opracowaniu tłumaczymy, czym dokładnie są kioski informacyjne, wyjaśniamy, jakie korzyści niosą dla biznesu – a zwłaszcza dla firm z branży logistycznej, a także podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę, przymierzając się do zakupu i montażu infokiosku. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Kiosk informacyjny – co to takiego?

Kiosk informacyjny to urządzenie składające się z komputera i ekranu dotykowego, z którym spotykamy się w przestrzeni publicznej i prywatnej. Tego typu rozwiązania nazywane są również kioskami multimedialnymi albo infokioskami. Do ich cech charakterystycznych należą:

  • interaktywność,
  • samoobsługowość,
  • zdalne sterowanie,
  • bezpłatność dla użytkownika końcowego.

Mogą być umieszczane zarówno we wnętrzach, jak i na zewnątrz różnego rodzaju budynków. Na montaż kiosków informacyjnych decydują się najczęściej te firmy i instytucje, którym zależy na zapewnieniu odbiorcom maksymalnego dostępu do informacji. Niekiedy infokioski mają też dodatkowe opcje, takie, jak chociażby:

  • możliwość wprowadzania danych,
  • możliwość dokonywania transakcji (za pomocą kart płatniczych, jak również monet i banknotów),
  • możliwość drukowania (biletów, kart parkingowych, etykiet itp.),
  • możliwość odczytywania kodów QR,
  • możliwość odczytywania danych z kart magnetycznych,
  • możliwość odczytywania danych z kart nośników pamięci,
  • możliwość automatycznego pobierania danych z dokumentów (np. z dowodu osobistego),
  • możliwość łączenia się przez WiFi,
  • możliwość łączenia się przez USB,
  • możliwość prowadzenia rozmów audio i wideo.

Jakie zalety mają kioski multimedialne?

Kioski multimedialne mają wiele zalet chętnie wykorzystywanych w biznesie. Należą do nich chociażby:

  • przyspieszenie obsługi,
  • zmniejszenie kosztów stałych,
  • zmniejszenie kosztów napraw i serwisowania,
  • całodobowy dostęp do kluczowych informacji,
  • szybkie tempo działania,
  • efektywność,
  • automatyzacja,
  • wzrost produktywności firmy.
  • funkcjonalność,
  • elastyczność,
  • pozytywny wpływ na wizerunek firmy (nowoczesny infokiosk jest świetną wizytówką przedsiębiorstwa).

Kioski informacyjne – rozwiązania dla logistyki

Kioski informacyjne coraz częściej spotyka się w transporcie publicznym oraz w firmach z branży transportowo-spedycyjno-logistycznej (TSL). W przypadku transportu zbiorowego, infokioski pozwalają podróżującym zakupić bilety. Są również stosowane w celu nawigowania, np. na dworcach autobusowych i kolejowych. Kioski multimedialne z powodzeniem stosowane są również na lotniskach, gdzie pomagają w samodzielnym dokonywaniu odprawy, nadawaniu bagażu, skanowaniu biletów czy wchodzeniu do strefy wolnocłowej.

W firmach z branży TSL (np. w hubach przeładunkowych, w przedsiębiorstwach kurierskich, w bazach logistycznych itp.) szczególną popularnością cieszą się kioski multimedialne umiejscowione przy bramach wjazdowych i wyjazdowych. Dedykuje się je zarówno kierowcom zatrudnionym w danym przedsiębiorstwie, jak również gościom, którzy z różną częstotliwością pojawiają się w danej firmie. Zarówno jedni, jak i drudzy mogą dokonać samodzielnej rejestracji, na przykład korzystając z karty z wbudowanym chipem.

Zastosowanie rozwiązania w oparciu o kiosk informacyjny pozwala skutecznie kontrolować ruch pojazdów znajdujących się na terenie przedsiębiorstwa, jak również takie parametry, jak chociażby czas czy prędkość przejazdu między konkretnymi punktami. Ponadto pomagają zniwelować ryzyko obecności nieuprawnionych pojazdów. Dają też możliwość monitorowania czasu pracy konkretnych osób, ale także pozwalają kontrolować rodzaje towarów wwożonych na teren firmy i wywożonych z niej. Dzięki temu zapobiegają ewentualnym kradzieżom i różnego rodzaju oszustwom. Kiosk multimedialny jest w stanie rejestrować określone logi załadunku, rozładunku i przeładunku, a następnie generować na ich podstawie odpowiednią dokumentację, która zapisywana jest w systemie i może być drukowana przez infokiosk, gdy dany pojazd opuszcza teren przedsiębiorstwa. Tego rodzaju automatyzacja jest w firmach z branży TSL na wagę złota.

Czym się kierować, wybierając kiosk multimedialny do działań logistycznych?

Kiosk multimedialny to urządzenie, którego wybór warto dobrze przemyśleć. Zakupione zbyt pochopnie może w ostateczności nie spełniać potrzeb firmy logistycznej. Wybrane z głową stanie się technologicznym pomocnikiem dla organizacji i jej interesariuszy, a inwestycja na niego poniesiona szybko i wielokrotnie się zwróci.

Rozważając montaż kiosku informacyjnego, który będzie służył w branży logistycznej, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim takie kwestie, jak:

  • wysoka jakość komponentów,
  • wysoka jakość oprogramowania,
  • niska awaryjność,
  • atrakcyjność wizualna,
  • odpowiednia lokalizacja (łatwo dostępne, użyteczne, a jednocześnie reprezentacyjne miejsce na terenie przedsiębiorstwa),
  • bezproblemowy dostęp do supportu,
  • bezproblemowy dostęp do serwisu,
  • odporność na zmienne warunki atmosferyczne (w przypadku infokiosków, które mają być stosowane na zewnątrz).

Logistyka nie jest jedyną branżą, w której z powodzeniem stosować można kioski multimedialne. Jeżeli interesuje Cię tematyka infokiosków w biznesie, sprawdź artykuł autorstwa Piotr Tamulewicza – doradcy ds. rozwiązań IT w SEBITU pomoże Ci poszerzyć wiedzę.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *