Popularne

Artykuł

Motoryzacja

Pęknięta sprężyna amortyzatora – jak sobie poradzić?

Pęknięta sprężyna amortyzatora – jak sobie poradzić?

Zawieszenie auta odpowiada za komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Zapewnia również odpowiednie prowadzenie kół i sztywność. Wiele elementów zawieszenia jest poddawanych ciągłej pracy, dlatego musi charakteryzować się ponadprzeciętną wytrzymałością. Niestety z czasem nawet najsolidniejsze części ulegają uszkodzeniom. Dobrym tego przykładem jest sprężyna amortyzatora. Jej pęknięcie nie zawsze daje o sobie znać od razu. Za co dokładnie odpowiada sprężyna? Po czym rozpoznać, że doszło do jej pęknięcia bądź innego uszkodzenia? Kiedy z pewnością nadaje się do wymiany i jak poradzić sobie z tą usterką?

Jak działa sprężyna amortyzatora?

Amortyzatory samochodowe, a właściwie całe zawieszenie w każdym modelu auta są skonstruowane nieco inaczej. Niektóre z elementów zawieszenia odpowiadają za prowadzenie koła, inne pokonywanie nierówności, a kolejne nadają całemu systemowi odpowiednią sztywność. Do tej trzeciej grupy wraz z resorami oraz drążkami skrętnymi zaliczają się właśnie sprężyny samochodowe. We współczesnych samochodach powszechnym rozwiązaniem są sprężyny śrubowe wykonane ze stali często w postaci drutu o zmiennej średnicy zwojów albo zmiennym ich skoku.

Montaż sprężyn może przebiegać na dwa sposoby. W niektórych autach są one całkowicie zintegrowany z amortyzatorem, natomiast w innych stanowią autonomiczne element zawieszenia. Właśnie w tym pierwszym przypadku chodzi o tytułową sprężynę amortyzatora, która jest narażona na pęknięcie. Amortyzator wraz ze sprężyną tworzy kolumnę resorującą, a przykładem takiego rozwiązania są popularne kolumny McPherson, wykorzystywane na przedniej osi. Kolumna jest montowana do kielicha zawieszenia oraz do zwrotnicy. Możliwość obrotu kolumny zapewnia skręt kół.

Sprężyny amortyzatora pracują bez przerwy, nawet w trakcie postoju auta. Co ciekawe, uważa się, że przebieg samochodu nie ma większego wpływu na ich kondycję. Z racji usytuowania sprężyn oraz wykonania ze stali są one dość mocno narażone na korozję. To ona stanowi jedną z przyczyn pęknięcia sprężyny. Do tej usterki może także dojść z powodu eksploatacji auta na nierównych drogach lub regularnego przeciążenia samochodu.

Po czym rozpoznać, że doszło do pęknięcia sprężyny?

Niektórzy kierowcy natychmiast zauważają, że doszło do pęknięcia sprężyny podczas najeżdżenia na stromy krawężnik. Zdarza się jednak, że usterkę dość trudno zaobserwować. Dobrze przyglądając się pojazdowi w przypadku pękniętej sprężyny można jednak zauważyć, że auto jest ustawione krzywo (niekiedy podobny efekt powoduje zbyt niskie ciśnienie w jednym kole). Zmniejsza się także prześwit auta, zwłaszcza gdy jest mocni dociążone.

Czasami pęknięta sprężyna amortyzatora daje o sobie znać w postaci nietypowych dźwięków zdobywających się z okolic amortyzatora podczas skręcania kół. Jeżeli kierowca wcześniej nie zauważy pękniętej sprężyny, usterka wyjdzie na jaw dopiero w trakcie rutynowego, obowiązkowego przeglądu.

Czy można naprawić pękniętą sprężynę amortyzatora?

Pęknięta sprężyna amortyzatora to element, który nie nadaje się do naprawy, a wymiany. Podobnie należy postąpić, jeśli sprężyna wciąż pozostaje w całości, ale mocne ognisko korozji każe przypuszczać, że wkrótce dojdzie do pęknięcia. Pojawianiu się rdzy sprzyja w naszej szerokości geograficznej stosowanie soli drogowej zimą, podobnie jak postoje auta na pokrytym rosą trawniku. Chociaż sprężynę amortyzatora można co prawda wymienić samodzielnie, jest to zadanie dość czasochłonne i niewygodne, a w dodatku wymagające pewnej wprawy technicznej.

Dlatego większość właścicieli aut decyduje się zlecić to zadanie specjalistom. Bardzo ważna zasada mówi o tym, że jeśli dojdzie do pęknięcia sprężyny, wymiana musi dotyczyć obu sprężyn znajdujących się na tej samej osi.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *