Zastanawiałeś się kiedyś w jaki sposób przedsiębiorcy przypisują ceny do konkretnych produktów? A może interesuje Cię to, jak ceny oddziałują na wybory zakupowe klientów? Czym jest strategia cenowa i jak dopasować ją do konkretnego biznesu e-commerce? Tego wszystkiego dowiesz się z lektury naszego tekstu.
Spis treści
Czym są strategie cenowe?
Najogólniej można powiedzieć, że strategie cenowe to zestaw działań podejmowanych przez podmioty zajmujące się sprzedażą różnego rodzaju dóbr oraz usług, które mają za zadanie przynieść jak najwięcej korzyści. Należy mieć jednocześnie na względzie, że nie zawsze pod pojęciem korzyści rozumie się zysk materialny. Korzyścią może być bowiem również wypromowanie nowej marki czy też opróżnienie powierzchni magazynowych z zalegających w nim produktów. Poniżej przyjrzymy się bliżej kilku najpopularniejszym strategiom cenowym i sprawdzimy, w których sytuacjach będą sprawdzały się najlepiej.
Strategia price skimming
Ta strategia cenowa, znana tez jako skim pricing, polega na stosowaniu początkowo wysokich cen za produkty lub usługi, a następnie ich stopniowym obniżaniu, w celu przyciągnięcia klientów bardziej wrażliwych na cenę. Jest ona zazwyczaj wykorzystywana przez podmioty, które nie mają jeszcze na rynku dużej konkurencji lub jest ona stosunkowo niewielka. Nie jest to jednak długotrwała strategia cenowa bowiem najczęściej po pewnym czasie na rynku pojawiają się konkurencyjne produkty lub usługi, co z kolei powoduje wywieranie presji na tę pierwotną firmę. Dużym plusem tej strategii jest uzyskanie na początkowym etapie sporej marży, nawet w przypadku braku sprzedaży dużej ilości produktów lub usług.
Strategia competetive pricing
Na rynku, gdzie istnieje dość spora konkurencja często stosowana jest strategia cenowa znana pod nazwą competetive pricing. Polega ona na uzależnieniu cen produktów lub usług od cen, które na podobne lub takie same usługi i produkty nałożyła już konkurencja. Strategia ta częściej wykorzystywana jest w odniesieniu do produktów niż do usług. Wynika to z faktu, iż usługi mogą znacznie różnić się w zależności od firmy, tymczasem atrybuty konkretnych produktów pozostają podobne. Celem tej strategii jest oczywiście przyciągnięcie klientów i zachęcanie ich do kupowania podobnych produktów u nich, a nie u konkurencji.
Psychologiczne strategie cenowe
Jak słusznie wskazuje nazwa tej strategii cenowej, polega ona na wywołaniu w kliencie emocjonalnej reakcji. W ramach tej strategii istnieje wiele popularnych technik. Jedną z najczęściej spotykanych jest na przykład stosowanie cen, które kończą się na przykład na końcówki .99 czy .95 czy .90. Ma to na celu wywołanie wrażenia, że cena ta jest dużo niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Podobne artykuły
Today's pick
DevOps Engineer: Kluczowa rola w przyspieszaniu dostarczania rozwiązań IT
W świecie IT DevOps Engineer jest uważany za prawdziwego renesansowego człowieka. Ten specjalista musi posiadać solidne zaplecze technologiczne, znać języki…
Jak zarządzać projektami IT? Wybrane metodyki
Zarządzanie projektami IT obejmuje szereg działań mających na celu skuteczne planowanie, organizowanie i kontrolowanie projektów w branży informatycznej. Istnieje wiele…
Bill Gates – czym zajmuje się teraz legenda branży IT?
Bill Gates, jeden z najsłynniejszych ludzi naszych czasów. Geniusz komputerowy, milioner, osobowość, filantrop. Dla wielu osób rewolucja informatyczna ma dwóch…
Co to jest software house?
Jeśli poszukujemy specjalisty, który stworzy dla nas zaawansowany system, bądź aplikację mobilną, to powinniśmy zgłosić się do software house’u. W…
Dlaczego wybieranie przez największe firmy systemów CMMS jest dowodem na ich skuteczność i użyteczność?
Każda firma zorientowana na rozwój i utrzymanie swojej przewagi konkurencyjnej na rynku musi prędzej czy później skorzystać z nowoczesnego wsparcia…
Gdzie najtańszy abonament bez telefonu?
Korzystanie z usług telefonicznych w ramach abonamentu jest nie tylko wygodne, ale również opłacalne. Na co zatem zwrócić uwagę przy…
Mobilne kasy fiskalne – kiedy warto zainwestować w taki sprzęt?
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż towarów bądź usług osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i osiąga z realizacji takiego biznesu obroty…
Kiedy dojdzie mój przelew? Sesje przychodzące w polskich bankach
Wykonanie przelewu nie oznacza jego natychmiastowego dotarcia do odbiorcy. Sprawdź, jak długo trzeba oczekiwać na realizację przelewu. Spis treściSesje rozrachunkowe…
Czym jest wash trading na giełdach kryptowalutowych i jak go rozpoznać?
Kryptowaluty dostępne są dla użytkowników stosunkowo krótki czas, a zasady ich obrotu często nie są wystarczająco uregulowane. Właśnie przez to…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…