Zastanawiałeś się kiedyś w jaki sposób przedsiębiorcy przypisują ceny do konkretnych produktów? A może interesuje Cię to, jak ceny oddziałują na wybory zakupowe klientów? Czym jest strategia cenowa i jak dopasować ją do konkretnego biznesu e-commerce? Tego wszystkiego dowiesz się z lektury naszego tekstu.
Spis treści
Czym są strategie cenowe?
Najogólniej można powiedzieć, że strategie cenowe to zestaw działań podejmowanych przez podmioty zajmujące się sprzedażą różnego rodzaju dóbr oraz usług, które mają za zadanie przynieść jak najwięcej korzyści. Należy mieć jednocześnie na względzie, że nie zawsze pod pojęciem korzyści rozumie się zysk materialny. Korzyścią może być bowiem również wypromowanie nowej marki czy też opróżnienie powierzchni magazynowych z zalegających w nim produktów. Poniżej przyjrzymy się bliżej kilku najpopularniejszym strategiom cenowym i sprawdzimy, w których sytuacjach będą sprawdzały się najlepiej.
Strategia price skimming
Ta strategia cenowa, znana tez jako skim pricing, polega na stosowaniu początkowo wysokich cen za produkty lub usługi, a następnie ich stopniowym obniżaniu, w celu przyciągnięcia klientów bardziej wrażliwych na cenę. Jest ona zazwyczaj wykorzystywana przez podmioty, które nie mają jeszcze na rynku dużej konkurencji lub jest ona stosunkowo niewielka. Nie jest to jednak długotrwała strategia cenowa bowiem najczęściej po pewnym czasie na rynku pojawiają się konkurencyjne produkty lub usługi, co z kolei powoduje wywieranie presji na tę pierwotną firmę. Dużym plusem tej strategii jest uzyskanie na początkowym etapie sporej marży, nawet w przypadku braku sprzedaży dużej ilości produktów lub usług.
Strategia competetive pricing
Na rynku, gdzie istnieje dość spora konkurencja często stosowana jest strategia cenowa znana pod nazwą competetive pricing. Polega ona na uzależnieniu cen produktów lub usług od cen, które na podobne lub takie same usługi i produkty nałożyła już konkurencja. Strategia ta częściej wykorzystywana jest w odniesieniu do produktów niż do usług. Wynika to z faktu, iż usługi mogą znacznie różnić się w zależności od firmy, tymczasem atrybuty konkretnych produktów pozostają podobne. Celem tej strategii jest oczywiście przyciągnięcie klientów i zachęcanie ich do kupowania podobnych produktów u nich, a nie u konkurencji.
Psychologiczne strategie cenowe
Jak słusznie wskazuje nazwa tej strategii cenowej, polega ona na wywołaniu w kliencie emocjonalnej reakcji. W ramach tej strategii istnieje wiele popularnych technik. Jedną z najczęściej spotykanych jest na przykład stosowanie cen, które kończą się na przykład na końcówki .99 czy .95 czy .90. Ma to na celu wywołanie wrażenia, że cena ta jest dużo niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Podobne artykuły
Today's pick
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość technologii i biznesu
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość to temat, który zyskuje na znaczeniu w dzisiejszym świecie technologii i biznesu. Wprowadzenie…
Technologia i zakłady bukmacherskie – być albo nie być dla polskich bukmacherów?
Dane przedstawiane przez Ministerstwo Finansów ukazują znaczny wzrost popularności rynku zakładów bukmacherskich w Polsce. Konkurencja stale rośnie, a bukmacherzy prześcigają…
Wykorzystanie dronów w biznesie – od fotografii po logistykę
Rozwój technologii dronów w ostatnich latach otworzył nowe możliwości dla przedsiębiorców i firm. Drony, znane też jako bezzałogowe statki powietrzne…
Na czym polega wynajem długoterminowy auta?
Wynajem długoterminowy samochodu stał się coraz popularniejszym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie komfort, bezpieczeństwo i pełną kontrolę nad kosztami…
Big Data – przetwarzanie, analiza i wykorzystanie dużych zbiorów danych
W dzisiejszym świecie, gdzie ilość generowanych danych rośnie z każdym dniem, Big Data staje się kluczowym elementem w procesie podejmowania…
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość technologii i biznesu
Sztuczna inteligencja w analizie danych – przyszłość to temat, który zyskuje na znaczeniu w dzisiejszym świecie technologii i biznesu. Wprowadzenie…
Blockchain poza kryptowalutami – gdzie jest stosowany?
Choć technologia blockchain jest najbardziej znana ze swojego związku z kryptowalutami, takimi jak Bitcoin, jej potencjał wykracza znacznie poza ten…
Technologia i zakłady bukmacherskie – być albo nie być dla polskich bukmacherów?
Dane przedstawiane przez Ministerstwo Finansów ukazują znaczny wzrost popularności rynku zakładów bukmacherskich w Polsce. Konkurencja stale rośnie, a bukmacherzy prześcigają…
Na czym polega wynajem długoterminowy auta?
Wynajem długoterminowy samochodu stał się coraz popularniejszym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie komfort, bezpieczeństwo i pełną kontrolę nad kosztami…
Kredyt oddłużeniowy: kto i kiedy powinien się na niego zdecydować?
Zmagasz się z problemami finansowymi? Twoje zobowiązania wciąż narastają i nie wiesz, jak to powstrzymać? Kredyt oddłużeniowy może być Twoim…