Zastanawiałeś się kiedyś w jaki sposób przedsiębiorcy przypisują ceny do konkretnych produktów? A może interesuje Cię to, jak ceny oddziałują na wybory zakupowe klientów? Czym jest strategia cenowa i jak dopasować ją do konkretnego biznesu e-commerce? Tego wszystkiego dowiesz się z lektury naszego tekstu.
Spis treści
Czym są strategie cenowe?
Najogólniej można powiedzieć, że strategie cenowe to zestaw działań podejmowanych przez podmioty zajmujące się sprzedażą różnego rodzaju dóbr oraz usług, które mają za zadanie przynieść jak najwięcej korzyści. Należy mieć jednocześnie na względzie, że nie zawsze pod pojęciem korzyści rozumie się zysk materialny. Korzyścią może być bowiem również wypromowanie nowej marki czy też opróżnienie powierzchni magazynowych z zalegających w nim produktów. Poniżej przyjrzymy się bliżej kilku najpopularniejszym strategiom cenowym i sprawdzimy, w których sytuacjach będą sprawdzały się najlepiej.
Strategia price skimming
Ta strategia cenowa, znana tez jako skim pricing, polega na stosowaniu początkowo wysokich cen za produkty lub usługi, a następnie ich stopniowym obniżaniu, w celu przyciągnięcia klientów bardziej wrażliwych na cenę. Jest ona zazwyczaj wykorzystywana przez podmioty, które nie mają jeszcze na rynku dużej konkurencji lub jest ona stosunkowo niewielka. Nie jest to jednak długotrwała strategia cenowa bowiem najczęściej po pewnym czasie na rynku pojawiają się konkurencyjne produkty lub usługi, co z kolei powoduje wywieranie presji na tę pierwotną firmę. Dużym plusem tej strategii jest uzyskanie na początkowym etapie sporej marży, nawet w przypadku braku sprzedaży dużej ilości produktów lub usług.
Strategia competetive pricing
Na rynku, gdzie istnieje dość spora konkurencja często stosowana jest strategia cenowa znana pod nazwą competetive pricing. Polega ona na uzależnieniu cen produktów lub usług od cen, które na podobne lub takie same usługi i produkty nałożyła już konkurencja. Strategia ta częściej wykorzystywana jest w odniesieniu do produktów niż do usług. Wynika to z faktu, iż usługi mogą znacznie różnić się w zależności od firmy, tymczasem atrybuty konkretnych produktów pozostają podobne. Celem tej strategii jest oczywiście przyciągnięcie klientów i zachęcanie ich do kupowania podobnych produktów u nich, a nie u konkurencji.
Psychologiczne strategie cenowe
Jak słusznie wskazuje nazwa tej strategii cenowej, polega ona na wywołaniu w kliencie emocjonalnej reakcji. W ramach tej strategii istnieje wiele popularnych technik. Jedną z najczęściej spotykanych jest na przykład stosowanie cen, które kończą się na przykład na końcówki .99 czy .95 czy .90. Ma to na celu wywołanie wrażenia, że cena ta jest dużo niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Podobne artykuły
Today's pick
Biuro coworkingowe – jak szukać odpowiedniego?
Wynajem określonej przestrzeni służącej do pracy od kilku lat cieszy się ciągle rosnącą popularnością. Możliwość wykonywania obowiązków służbowych w obecności…
Najważniejsze zalety outsourcingu informatycznego
O usługach informatycznych mówi się w dwóch kontekstach: mając na myśli albo bieżące utrzymanie sprawności oprogramowania, sieci i sprzętu, albo…
Dostawa wody do biura – bezpłatnie na terenie Polski
Woda mineralna jest bardzo korzystna dla zdrowia. Wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Minerały, które znajdują się w wodzie dodają energii…
Jak archiwizacja dokumentów może pomóc Twojej firmie
Wiele firm archiwizację akt traktuje bardzo po macoszemu i wykonuje ją mocno niedbale. Prawda jest jednak taka, że dobra archiwizacja…
Ścieżka zakupowa klienta w kampanii SMS — jak wygląda?
Klienci są dzisiaj bardzo wymagający. Oprócz produktów dopasowanych do ich potrzeb oczekują oni pozytywnych doświadczeń z marką w całym procesie…
Laptop w leasing czy na raty? Podpowiadamy
Laptop to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Można kupić go za gotówkę, lecz lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania…
Wystawianie faktur z magazynem
Wystawienie faktury to obowiązek przedsiębiorcy. Jeśli jednak nie do końca znasz się na księgowości lub chcesz ułatwić pracę sobie i…
Jakie problemy rozwiązuje faktoring?
Jeszcze kilkanaście lat temu z faktoringu korzystały wyłącznie duże podmioty gospodarcze. Dziś to rozwiązanie jest dostępne również dla małych firm…
Skuteczne finansowanie startupu technologicznego – warto trzymać rękę na pulsie
Każdy, kto stawia pierwsze kroki w biznesie, wie jak ważną sprawą jest utrzymanie płynności finansowej. Od tego będzie zależeć wizerunek…
Waloryzacja umów wykonawczych. Poznaj przyczyny i możliwe rozwiązania
Ostatnie lata pokazały nam, że rynek surowców i usług to w praktyce żywy organizm. Niepokoje na rynkach światowych wywołały istny…