Popularne

Artykuł

Biznes

Czym są strategie dotyczące cen i dlaczego pełnią tak ważną rolę w e-commerce?

Czym są strategie dotyczące cen i dlaczego pełnią tak ważną rolę w e-commerce?

Zastanawiałeś się kiedyś w jaki sposób przedsiębiorcy przypisują ceny do konkretnych produktów? A może interesuje Cię to, jak ceny oddziałują na wybory zakupowe klientów? Czym jest strategia cenowa i jak dopasować ją do konkretnego biznesu e-commerce? Tego wszystkiego dowiesz się z lektury naszego tekstu.

Czym są strategie cenowe?

Najogólniej można powiedzieć, że strategie cenowe to zestaw działań podejmowanych przez podmioty zajmujące się sprzedażą różnego rodzaju dóbr oraz usług, które mają za zadanie przynieść jak najwięcej korzyści. Należy mieć jednocześnie na względzie, że nie zawsze pod pojęciem korzyści rozumie się zysk materialny. Korzyścią może być bowiem również wypromowanie nowej marki czy  też opróżnienie powierzchni magazynowych z zalegających w nim produktów. Poniżej przyjrzymy się bliżej kilku najpopularniejszym strategiom cenowym i sprawdzimy, w których sytuacjach będą sprawdzały się najlepiej.

Strategia price skimming

Ta strategia cenowa, znana tez jako skim pricing, polega na stosowaniu początkowo wysokich cen za produkty lub usługi, a następnie ich stopniowym obniżaniu, w celu przyciągnięcia klientów bardziej wrażliwych na cenę. Jest ona zazwyczaj wykorzystywana przez podmioty, które nie mają jeszcze na rynku dużej konkurencji lub jest ona stosunkowo niewielka. Nie jest to jednak długotrwała strategia cenowa bowiem najczęściej po pewnym czasie na rynku pojawiają się konkurencyjne produkty lub usługi, co z kolei powoduje wywieranie presji na tę pierwotną firmę. Dużym plusem tej strategii jest uzyskanie na początkowym etapie sporej marży, nawet w przypadku braku sprzedaży dużej ilości produktów lub usług.

Strategia competetive pricing

Na rynku, gdzie istnieje dość spora konkurencja często stosowana jest strategia cenowa znana pod nazwą competetive pricing. Polega ona na uzależnieniu cen produktów lub usług od cen, które na podobne lub takie same usługi i produkty nałożyła już konkurencja. Strategia ta częściej wykorzystywana jest w odniesieniu do produktów niż do usług. Wynika to z faktu, iż usługi mogą znacznie różnić się w zależności od firmy, tymczasem atrybuty konkretnych produktów pozostają podobne. Celem tej strategii jest oczywiście przyciągnięcie klientów i zachęcanie ich do kupowania podobnych produktów u nich, a nie u konkurencji.

Psychologiczne strategie cenowe

Jak słusznie wskazuje nazwa tej strategii cenowej, polega ona na wywołaniu w kliencie emocjonalnej reakcji. W ramach tej strategii istnieje wiele popularnych technik. Jedną z najczęściej spotykanych jest na przykład stosowanie cen, które kończą się na przykład na końcówki .99 czy .95 czy .90. Ma to na celu wywołanie wrażenia, że cena ta jest dużo niż ma to miejsce w rzeczywistości.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *